Bilgiganterne kaster sig nu ud i et brintkapløb. På samme biludstilling, hvor Toyota, verdens største bilproducent, lancerer sin produktionsklare Mirai brintbil, kommer verdens næststørste, Volkswagen, med en bemærkelsesværdig brint-markering.
Både Audi- og VW-mærkerne viser færdigudviklede brintbiler, som tilmed er brint-hybrider. Det gælder Audi A7 Sportback og VW Golf.
Dermed er Volkswagen-koncernen tro mod sit koncept om, at alternative brændselsteknologier skal bygges ind i almindelige biler. Dermed adskiller Volkswagen sig fra bl.a. Toyota og Renault, der har udviklet selvstændige modeller som Prius, Mirai og Zoe.
"Klar når markedet er klar"
Men selv om de to tyske mærker viser deres teknisk færdige brintbiler på Los Angeles Motor Show, får Toyota et pænt forspring, for Volkswagen sætter ikke dato – eller årstal – på sin brintdebut.- Med konceptbilen h-tron viser vi, at vi mestrer brændselscelleteknologien. Så snart markedet og infrastrukturen er klar til det, kan vi starte serieproduktionen, siger Audis udviklingsdirektør, Ulrich Hackenberg.
500 km på en optankning
Både A7 Sportback hâtron Quattro og VW Golf Variant Hy Motion har fire små brinttanke, der giver 500 kms rækkevidde og kan fyldes op på tre minutter. Begge har også et mellemstort batteri (8,8 kWh), så der er tale om en opladnings-brinthybrid.
Begge kan køre 50 km på batteristrøm, og i Audi A7s tilfælde er der suppleret med en ekstra elmotor ved bagakslen, så bilen får firehjulstræk.
Brændselsceller og batteri på én gang
Der er flere store fordele ved at kombinere brændselscellerne med et batteri, der kan lades op fra en stikkontakt. Det giver god mulig for at opsamle bremseenergi, på kortere ture er det ikke nødvendigt at aktivere de dyre brændselsceller og så er det væsentlig mere energieffektiv at lagre strøm i et batteri end omvejen via brint.
I hvert fald i Audis tilfælde udnyttes batteriet også som ”turbobooster”, så effekten på hver af de to motorer kortvarigt kan øges fra 85 kW (115 hk) til 114 kW 155 hk. Den 1.950 kg tunge bil kan nå fa 0 til 100 km/t. på 7,9 sekunder.
Den brintdrevne Golf drives af samme elmotor på 100 kW (136 hk) som i den rent elektriske Golf.
SE OGSÅ: FDM kører Toyotas nye brintbil