En hårdt tiltrængt omfartsvej syd om Frederikssund er rykket et stort skridt nærmere. Folketinget har med massivt flertal – kun Enhedslisten var imod – vedtaget anlægsloven for højbro over Roskilde Fjord.
Broen i sig selv bliver 1,4 km lang, og med i projektet er desuden 8,6 km motortrafikvej. Hele den nye forbindelse får fire spor.
Den knap 10 km lange vej er kontroversiel, fordi det – bortset fra de to store broer - bliver første gang i Danmark, at en vejforbindelse skal finansieres via bompenge fra bilisterne.
To mia. kr. - bilister betaler totredjedele
Projektet kommer til at koste ca. to mia. kr., og efter et forhøjet statstilskud i sommer med 228 mio. kr., giver staten i alt 660 mio. kr. Resten skal trafikanterne betale. Hvad taksten bliver, er stadig ikke afgjort.
Det overlades til det nye statsselskab Fjordforbindelsen Frederikssund, der skal stå for byggeriet og driften. Der kan blive mulighed for forskellige rabatordninger, så længe tilbagebetalingstiden kan holdes på 40 år.
Der bliver ingen egentlig betalingsstation, da betalingen opkræves elektronisk, f.eks. ved hjælp af Brobizz.
Har bilisterne ikke en betalingsordning i bilen, eller virker den ikke. bliver bilens nummerplade fotograferet, og regningen - inkl. gebyr - sendes til bilens ejer eller registrerede bruger.
Klar i 2019
Den gamle bro ved Frederikssund, Kronprins Frederiks Bro, forbliver gratis, men lastbiler må i fremtiden ikke benytte den.
Det er stadig planen, at anlægsarbejdet skal begynde i 2016, og at broen skal åbne i 2019.
SE OGSÅ: Bro over Roskilde Fjord klar i 2019