Et første, hurtigt blik på den nye Audi Q7 set bagfra kan give det indtryk, at det drejer sig om en A6 stationcar. Den store, syvpersoners SUV har nemlig ændret stil, og er visuelt lavere, mere stationcaragtig og mindre bastant.
Og så er den nye Q7 faktisk blevet en anelse mindre udvendig, hvilket sammen med mere intelligent brug af letvægtsteknik har reduceret vægten med op til 325 kg i forhold til forgængeren. Længden er afkortet med fire cm, højden med halvanden, mens højden rent faktisk er uforandret.
Selv om de udvendige mål er blevet mindre, byder den nye Q7 på markant mere plads i kabinen til både passagerer og bagage, lover Audi.30 procent længere på literen
Vægttabet og mere effektive motorer betyder en markant forbedret brændstoføkonomi. I gennemsnit kører de nye motorvarianter 30 procent længere på literen end før ifølge normen.
Motorudvalget vil bestå af to V6’ere: 3.0 TDI med 272 hk/17,5 km/l, og 3.0 TFSI med 333 hk.
En markant nyhed er Q7 e-tron Quattro, som kommer til salg senere. Det et Audis og også Volkswagens første diesel-opladningshybrid. Krabaten er oppe på en ”systemydelse” (dvs. el og diesel lagt sammen) på 373 hk og 700 Nm.
56 km på strøm
Rækkevidden på strøm er 56 km, hvilket må kræve et ret stort batteri. Hvor stort oplyses dog ikke. Den officielle brændstoføkonomi udregnet efter den særlige norm for opladningshybrider er oppe på 58,8 km/l.Den nye Q7 kommer med et hav af integrerede infotainment-systemer, hvor mange funktioner kan betjenes via en ny, stor touchpad, tablets til bagsædepassagererne og to nye lydsystemer fra hhv. B&O og Bose, begge med 3D-lyd.
23 højttalere
Det er et lydsystem, hvor kompliceret matematik genskaber det oprindelige lydbillede, hvor f.eks. sangerens stemme reflekteres meget hurtigt via gulvet, inden for få millisekunder. Den del af stemmen, der reflekteres via loft eller vægge, kan måske være 200 millisekunder om at komme frem til lytteren.
Selve genskabelsen i bilens kabine sker ved hjælp af fire ekstra højttalere højt i den forreste vinduesstolpe. I alt er der 23 højttalere i B&O-udgaven og 20 i Boses.
Brugernes smartphone kan integreres med Google Android Auto og Apple Carplay. Q7 bliver dermed en af de allerførste biler, der fås med begge disse muligheder.
Blandt de mange sikkerheds- og komfortsystemer er den adaptive fartpilot, der gør det muligt at køre helt automatisk ved køkørsel.
Hos forhandlerne til maj
Den nye Q7 får verdenspremiere på Detroit-udstillingen i januar og er i Danmark til maj. Det er stort set samtidig med konkurrenterne Volvo XC 90 og Kia Sorento.
Senere ventes en coupéagtig version, formentlig med navnet Q8.