Der bliver sort skærm på Motorring 3 fra 2. eller 3. februar og indtil sommer. I et højst usædvanligt forsøg har Vejdirektoratet besluttet at slukke for det omfattende ITS-system, som 100.000 bilister hver dag har gavn af. Det fortæller om køretider, uheld, særlige hændelser og ikke mindst automatisk regulerer fartgrænsen op og ned efter trafikforholdene.
Men den service, som trafikanterne på den vigtige ringvej har vænnet sig til, siden udbygningen af vejen begyndte for ca. ti år siden, stopper nu og i tre til fem måneder.Bagvendt forsøg
Årsagen kan virke bagvendt: Trafikeksperterne vil finde ud af, hvor godt systemet egentlig virker.
- Man kan godt kalde det et omvendt forsøg. Men det er den eneste måde, vi kan lave en sammenligning af trafikken med og uden ITS-systemet, forklarer Charlotte Vithen, der er områdechef for trafikledelse i Vejdirektoratet.
- Det er vigtigt at vide, hvad vi får ud af ITS-systemer, som er ret dyre. Der er også stor politisk interesse for, hvor stor den gavnlige effekt er, siger Charlotte Vithen.
Almindelige 110-skilte sættes op
Derfor må bilisterne på Motorring 3 nu finde sig i, at køre uden den sædvanlige oplysning. Det bliver synligt på to måder: alle informationsskærme vil være sorte, og der dukker almindelige 90- og 110-km/t.-skilte op langs vejen.
Fartgrænsen på denne motorvej reguleres udelukkende elektronisk, så når tavlerne slukkes, ville der være en fartgrænse på 130 km/t., hvis der ikke blev opsat almindelige skilte. Det gør der nu; hele 67 skilte skal sættes op i begge sider og i begge retninger. Et andet formål er at få M3 til at ligne en almindelig motorvej i forsøgsperioden.
Undtagelse for ambulancer
Der bliver kun én væsentlig undtagelse fra den sorte skærm: Når en gennemgående ambulance skal passere Motorring 3, vil de store tavler som nu oplyse om det og bede bilisterne trække til siden. Det sker normalt et par gange om ugen.Desuden vil en tavle i den sydlige ende af Motorring 3 blive ved med at fortælle om køretider mod Køge ad de to mulige motorvejsruter.
Har I haft kvababbelser med forsøget i forhold til sikkerheden? I slukker for noget, som bruges til at sænke fartgrænsen, når der er kø på motorvejen?
Forventer ikke flere ulykker
- Der jo en risiko for hårde opbremsninger, men det er også realiteten, hvor man ikke har et sådant system. Vi forventer ikke en ændring i uheldstallet. Men vi følger det tæt, siger den ansvarlige for forsøget, afdelingsleder i Vejdirektoratet, Stine Bendsen.
- Vi forventer derimod, at der – desværre - kommer en langsommere og mindre jævn afvikling af trafikken på M3 i de kommende måneder. Nok særligt de første tre-fire uger indtil bilisterne har vænnet sig til de ændrede forhold, siger hun.
Vejdirektoratet vil primært evaluere forsøget ud fra, hvor meget langsommere trafikken kører. Hvis den kører langsommere. Desuden vil eksperterne studere videooptagelser for at vurdere, hvordan trafikken går op og ned i hastighed, hvilken afstand trafikanterne holder m.m.
Tilfredshed måles ikke
Derimod har Vejdirektoratet ikke tænkt sig at spørge bilisterne, hvad de synes om det fraværende ITS-system.
- Vi ved fra tidligere undersøgelser, at trafikanterne er meget glade for systemet. Vi tror, det vil give et mudret resultat, hvis vi nu spørger, hvor kede af det, de er, når det ikke er der, siger Stine Bendsen.Undersøgelsen skal især munde ud i en sammenligning af, hvor mange timer bilisterne måtte spare ved ITS-systemet i forhold til udgifterne i form af en samfundsøkonomisk forrentning.
- Vi tror, at ITS har en gavnlig virkning på rejsetider. Men vi håber med forsøget at kunne sige med fast stemme, hvor gavnlig effekten af, siger Stine Bendsen.
Andet end sparet tid
Vejdirektoratet anerkender, at der er andre positive effekter som f.eks. bilisternes tilfredshed med at vide, hvor længe de skal holde i kø. Men det vil ikke direkte indgå i forsøget. De mulige sikkerhedsgevinster vil heller ikke, da det ikke er muligt at lave statistik på en så kort periode.
Det store målesystem, der ligger bag oplysningerne på tavlerne, kører videre som normalt og er vigtigt for målingen af forsøget. Men det betyder også, at trafikanterne stadig kan få de generelle trafikinformationer via Vejdirektoratets hjemmeside og app samt via Københavns Radio.
En rapport om forsøget, der har et budget på 3,4 mio. kr., ventes færdig sidst på året.