Det bliver ikke foreløbig, at bilisters risiko for at blive blitzet af en fotovogn stiger markant. Rigspolitiet kan ikke få den nødvendige software til at fungere.
Planen var oprindelig, at de 100 nye ATK-fotovogne med digitalt måleudstyr skulle være indsat i foråret, men blev af ikke nærmere oplyste grunde udskudt, så de første biler skulle have været klar til aktion her i eftersommeren.
"Inden udgangen af 2014"
Nu bliver det i stedet ”inden udgangen af 2014” håber Rigspolitiet.
Den voldsomme forsinkelse skyldes, at Rigspolitiet har opsagt samarbejdet med firmaet Unitraffic, som skulle udvikle den nødvendige software behandling af billederne og den efterfølgende bødeudskrivelse.
Leverandør dumpede to gange
Opsigelsen sker efter, at leverandøren i to forsøg ikke bestod en planlagt test.
- Unitraffic har i to omgange ikke været i stand til på tilfredsstillende vis at levere en løsning, der kan bestå kundetesten. Mængden af fejl er fortsat meget stor. Hverken vi eller de uvildige eksperter, der har evalueret løsningen, tror længere på, at Unitraffic kan levere en brugbar løsning indenfor acceptabel tid, siger Michael Steen Hansen, IT-direktør i Rigspolitiet i en pressemeddelelse.
Rigspolitiet går nu i gang med et nyt udbud, så der kan findes en ny leverandør.
Politiet ser på andre kontrolmåder
Trafikanter skal dog ikke forvente, at der ikke er risiko for en fartbøde i mellemtiden.
- Vi er i gang med at vurdere, hvordan vi kan udbygge kontrolindsatsen på anden vis, indtil vi har en leverandør på plads, siger politidirektør Svend Larsen, Rigspolitiet.
De 100 nye fotovogne skal erstatte de 25 nuværende og gamle biler. Samtidig skal politiet går fra det hidtidige, gammeldags og arbejdskrævende system med fotografisk film til helt digitalt udstyr.
De 100 nye ATK-vogne af typen VW Transporter er allerede anskaffet, men kommer nu til at stå endnu længere på politiets parkeringsplads.