Priskrigen i mikroklassen bliver ved med at ulme. Der blev ellers lidt stille på den front, da helt nye udgaver af Citroën C1, Peugeot 108, Toyota Aygo og Renault Twingo kom midt i 2014, og ophørsudsalget på de udgående modeller ophørte.
Men salget af de nye gik ikke nær så godt, som alle fire mærker havde ventet, så tilbuddene er begyndt at dukke op. Citroën solgte ”lagerbiler” med pæn rabat i efteråret, Toyota giver ekstra udstyr med i handlen, og Peugeot havde i januar knaldtilbud på 12 måneders leasing.
SE OGSÅ: VW Up er ikke længere i top
Dyreste model falder mindst
Nu kommer der også lokkemad fra Renault. Her er det hverken leasing eller mere udstyr, men en ligefrem – og tilsyneladende ”permanent” – nedsættelse af prisen med 5.000-10.000 kr. Det er den mest solgte og dyreste variant, der falder mindst.
Dermed kan man få grundmodellen Authentique til 84.000 kr., og den komplet udstyrede Navi Style med blandt andet aircondition til 101.000 kr.
Renault har erkendt, at Twingo slet ikke sælger godt nok og bebudede ved nytår, at det skulle der ændres på. Salget skal op på 200 om måneden, hvilket vil give en markedsandel på omkring fem procent.
Twingo-salget dykkede 44 pct. i 2014
Salget i 2014, hvor der både var den gamle og den nye model, faldt 44 procent fra året før til 1.341 styks. Det gjorde Twingo til kun nr. 12 i klassen, og det svarer til en markedsandel i klassen på blot 2,6 procent.
Renault som sådan havde sidste en andel på 6,5 procent, og den danske Renault-direktør har tidligere erklæret, at mikroklassen ikke må trække Renaults andel ned.
SE OGSÅ: Priskrig brudt ud blandt nye trillinger