Mercedes med diesel skal på værksted

For stor forskel på pakninger til Mercedes-Benz' dieselmotorer betyder, at der kan komme olie ud ved kædestrammeren. Knap 2.300 biler er berørt og indkaldt i Danmark.

Berørt af fejlen er især C- og E-klasser, men i princippet et stort antal Mercedes-modeller.
Bilist

Næsten 2.300 ejere af Mercedes-Benz-modeller med firecylindrede dieselmotorer burde i januar have fået brev fra Mercedes-Benz.

Årsagen er, at en pakning ved kædestrammeren i nogle tilfælde ikke er tæt, og dermed kan motorolien trænge ud ved kædestrammeren. Hvis oliestanden bliver for lav, får ejeren en besked i displayet ved instrumenterne.

I Danmark er knap 2.300 biler berørt af fejlen, men på verdensplan er 114.000 biler tilbagekaldt.

Dieselmotoren, kaldet OM651, anvendes i A, B, CLA, GLA, C, GLK, SLK, E, CLS, ML, GL, S og V-Klasse samt Vito/Viano og Sprinter produceret mellem februar og november 2014. Bemærk at der er tale om produktionsdatoer og ikke indregistreringsdato. Er man i tvivl, om ens bil er berørt, bør man kontakte en Mercedes-forhandler.

Reparation tager to en halv time

Mercedes-Benz har som forebyggende foranstaltning valgt at skifte pakningen på alle biler. En reparation kan tage op mod to en halv time. Alle udgifter afholdes af bilmærket.