Det er derfor en vigtig model for det unge bilmærke, der nu lanceres på Genève-udstillingen. DS 5, som nu kommer i anden generation, som er et mellemstort facelift af den nuværende model.
Selvstændighed: DS og 5 med mellemrum
Bemærk detaljen med, at bilen nu ikke længere hedder (Citroën) DS5, men DS 5 – altså DS og 5 i to "ord".
Desuden er Citroën-navnet og -logoet helt forsvundet fra bagsmæk og hjulkapsler.Designet af den nye front er præget af vandrette og skulpturelle linjer med det nye DS-logo i midten. Forlygterne fås i en udgave, der kombinerer xenon og LED.
Kabinen viderefører cockpit-stilen fra den første DS5 med to midterkonsoller, dels mellem forstolene, dels i loftet, og mange af kontakterne er udformet som i et fly.
Kan ringe efter hjælp
DS 5 får berøringsskærm, som giver adgang til f.eks. navigation og lydanlæg og reducerer antallet af kontakter på midterkonsollen. DS 5 kan leveres med nødkaldsystemet Ecall i forbindelse med pakken "SOS & Assistance".
Motorprogrammet dækker over ydelser fra 120 til 210 hk. Ved lanceringen er der mulighed for benzinmotoren THP 165 (16,9 km/l) samt dieselmotorerne Blue HDi 120 (26,3 km/l), Blue HDI 150 (22,7 km/l) og Blue Hdi 180 (23,3 km/l).Sidst i 2015 udvides motorprogrammet med THP 210. Der kommer også en Hybride 4x4 (28,6 km/l).