Intet at tjene på at leje bilen ud

Står din bil og blomstrer i carporten, opfordrer flere hjemmesider til, at du tjener penge den ledige kapacitet. Men det kan ikke betale sig.

Foto: Jens Astrup
Bilist

Din bil koster også penge, når den står stille, så hvorfor ikke få en indtægt ved at låne den ud?

Sådan lyder budskabet fra minbildinbil.dk og gomore.dk, der formidler kontakt mellem private, der vil udleje og leje bil.

Ideen er fin, men FDMs beregninger viser, at det ikke kan betale sig ved de priser, folk udlejer deres bil til.

– Selv om man får 200-300 kr. i hånden, sætter man penge til, når alle variable udgifter er trukket fra, og skatten er betalt, forklarer forbrugerøkonom i FDM Allan Skytte Christensen.

Se beregningerne i boksen til højre.

Ingen bagatelgrænse, når man lejer bilen ud

Beregningerne tager udgangspunkt i, at lejeren kører samtlige af de 150 km, der er med i lejen. Køres der mindre, vil bilejeren tjene lidt mere.

– Men fidusen forsvinder, da man skal betale skat af sin indtægt. Der er ikke et fradrag op til et bestemt beløb, som når man f.eks. udlejer sin bolig eller et værelse. Bilisterne er ikke begunstiget med en sådan bagatelgrænse, så deleøkonomien er desværre ikke så fordelagtig for bilister i denne situation, forklarer Allan Skytte Christensen.

Ifølge Skat kan udgifter, der knytter sig direkte til indtægten, trækkes fra. Men det skal være reelle udgifter, der kan dokumenteres og er knyttet til den konkrete kørsel. Det afhænger af en vurdering, hvilke udgifter som kan fratrækkes indkomsten. Faste udgifter som f.eks. ejerafgift kan ikke trækkes fra.

Alle udgifter skal regnes med

FDM har også regnet på andre muligheder for at tjene på sin bil.

Det er forudsat, at man har en bil til rådighed og har lyst til at tjene lidt ved siden af. Derfor indgår kun de variable omkostninger til brændstof, dæk, vedligeholdelse og værditab i beregningerne og ikke de faste som f.eks. ejerafgift og forsikring. Satserne er taget fra Motors bilbudget 2015, hvor forudsætningen er, at man ejer bilen i fem år og kører 20.000 km om året. Brændstofpriserne er ændret til de aktuelle.

LÆS MERE: Motors bilbudget 2015

I udregningerne er der både taget udgangspunkt i kørsel med en ny mikrobil (f.eks. Toyota Aygo eller VW Up) til 100.000 kr. og med en ny minibil (f.eks. Ford Fiesta eller VW Polo) til 175.000 kr., der er tæt på gennemsnitsbeløbet, vi danskere betaler for en ny bil.

Kun samkørsel giver gevinst

Beregningerne viser, at man som bilist stort set kun kan få et fint supplement til kørslen, når man har passagerer med på turen. Det er især turen mellem København og Aarhus, der er de mest udbudte mellem bilejere og private, der ønsker et lift, på samkørselsportalen gomore.dk.

Har man to passagerer med på sin rute, får bilejeren dækket næsten to tredjedele af sine udgifter, afhængigt af bilens størrelse, og om man vælger turen via Storebæltsbroen eller færge mellem Sjællands Odde og Aarhus.

Bruger man i stedet sin bil til at levere pakker for andre, via f.eks. trunkbird.dk, skal man tænke sig godt om, inden man siger ja til turen. Økonomien kan nemt falde fra hinanden.

Vælger man at være chauffør hos Uber, skal der knokles for en rimelig timeløn.

Se alle beregningerne og Motors artikel om emnet her:

Kan det betale sige at tjene penge på bilen (pdf)


Læs artiklen i Motors e-magasin 3/2015 (obs: kræver login)