Suzuki gør klar til mikro-SUV

SUV-moden kan strækkes helt ned til mikroklassen, viser Suzuki med konceptbilen iM-4. Den bliver til en produktionsbil sidst i 2016.

Suzuki iM-4.
Nyt om biler

Suzuki udforsker SUV-genren ved at vise en bil, der med 3,70 meter i længden ikke er større end mikrobilen Celerio. Dermed går Suzuki helt ned i A-segmentet med tidens populære crossovers, mens andre bilmærker lige er nået til det større B-segment. 

Suzuki iM-4 er en meget lille, men ganske høj bil og læner sig op af tidens populære SUV- eller crossover-bølge. Foto: Torben Arent
Suzuki iM-4 er en meget lille, men ganske høj bil og læner sig op af tidens populære SUV- eller crossover-bølge. Foto: Torben Arent
iM-4 er en konceptbil, men den produktionsudgave, der kommer i andet halvår af, vil nok ikke afvige voldsomt fra iM-4.

Så der er udsigt en ny Suzuki-mikro med væsentlig mere karisma end Celerio, som lanceres netop nu.

Ny platform

iM-4 er baseret på en helt ny platform, som skal bruges til en lang række nye Suzuki-modeller. iM-4 bliver altså ikke teknisk beslægtet med Celerio.

Med den nye platform rydder Suzuki op i sin teknik, idet mærket i fremtiden vil bygge alle sine biler på tre platforme i stedet for fire.

Også større model

En anden ny og større konceptbil, iK-2, er bygget på samme basis som iM-4.

Suzuki siger, at iM-4 får ”mild hybrid”-teknik, men det fremgår ikke, hvad der ligger i det. Peugeot bruger samme betegnelse, og her er der ”blot” tale om en udvidet form for stop-start-teknik.