Toyota tager turbovejen

For første gang nogensinde får en almindelig Toyota-model turbo-benzinmotor. Det sker samtidig med et hurtigt facelift, der også inkluderer ny dieselmotor og renere motorer over hele linjen.

Toyota Auris får nu et mindre visuelt og meget stort teknisk facelift.
Nyt om biler

Downsizing-bølgen rammer nu Toyota. Med Auris som bølgebryder lancerer Toyota sin første benzinturbo nogensinde bortset fra tidlige tiders sportsvogne, særligt Supra.

Den nye motor er en 1,2 liters og yder 116 hk. Drejningsmomentet er 185 Nm fra 1.500 omdrejninger.

Fra 16 til 22 km/l

Baglygterne og bagkofangeren er nye og er med til at give bilen et mere "bredt" udseende. Fotos: Torben Arent
Baglygterne og bagkofangeren er nye og er med til at give bilen et mere "bredt" udseende. Fotos: Torben Arent
Med turbomotoren får Auris en brændstoføkonomi på 22 km pr. liter i de bedste udgaver. Det er en markant forbedring fra de 16,4-16,9 km/l, som den gamle 1.6 præsterede. Samtidig kan Toyota for alle nye motorer overholde de nye miljøkrav.

Den lille turbomotor erstatter tilsyneladende 1.6’eren, og selv om nedgangen i hk kan virke markant – fra 132 til 116 – vil den nye motor formentlig opleves bedre og stærkere ved almindelig kørsel. Drejningsmomentet vokser nemlig fra 160 til 185 Nm og er tilmed tilgængeligt ved meget lavere omdrejninger – 1.500 mod ellers 4.400.

Væk med 2.0 diesel

Samtidig forsvinder Toyotas 2.0 diesel til fordel for den BMW-grundmotor, der allerede findes i Verso. Om der også her sker en forbedring i brændstoføkonomi, er uklart.

Også fortil er Auris forsøgt gjort visuelt bredere og lavere.Under motorhjelmen findes en ny 1.2 benzinturbo og 1.6 diesel.
Også fortil er Auris forsøgt gjort visuelt bredere og lavere.Under motorhjelmen findes en ny 1.2 benzinturbo og 1.6 diesel.
Men længere på literen kan den lille 1.4-diesel i hvert fald prale af, når den faceliftede Auris lanceres efter sommerferien. Op til 29,4 km pr. liter lyder tallet fremover.

Også hybridudgaven er optimeret, så den kører lidt længere på literen – op til 28,6 km/l mod hidtil op til 27,8.

Meget nyt sikkerhedsudstyr

En anden markant nyhed ved faceliftet, som mindre end tre år efter lanceringen, er muligheden for en række aktive sikkerhedsfunktioner. Det såkaldte Toyota Sense bliver ikke standard i alle versioner.

Også instrumentbordet er opdateret i design og materialer og med mulighed for en 6,1 tommer berøringsskærm.

Endelig er også det udvendige design justeret med nydesignet front, der virker bredere, nye forlygter med LED-kørelys og LED-baglygter samt ny bagkofanger.