Tivoli vil med i SUV-løjerne

Ssang Yong udbreder sin appel til europæere med en lille SUV. Bilen har det danskklingende navn ”Tivoli”.

Ssangyong Tivoli i Genève.
Nyt om biler

Der har længe været stille omkring sydkoreanske Ssang Yong særligt i Danmark, hvor mærket forsvandt sammen med den forrige gulpladebølge og i øvrigt i forbindelse med firmaets bankerot.

Ssang Yong viser med den nye Tivoli et væsentlig mere indbydende design end det, mærket blev berygtet for med sine store SUV'er og ikke mindst "verdens grimmeste bil", Rodius. Fotos: Torben Arent
Ssang Yong viser med den nye Tivoli et væsentlig mere indbydende design end det, mærket blev berygtet for med sine store SUV'er og ikke mindst "verdens grimmeste bil", Rodius. Fotos: Torben Arent
Firehjulstrækkerspecialisten solgte dog godt 8.000 biler i Europa sidste år, og det tal skulle gerne fordobles med forårets ankomst af Tivoli - mærkets første kompakte SUV.

Tivoli skal blande sig i den hotte klasse, hvor Renault Captur er den mest solgte i Europa, og hvor bl.a. Opel Mokka er en anden stærk spiller.

1.6 benzin eller diesel

Ssang Yong vil tilbyde Tivoli med valg mellem 1.6 benzin og 1.6 diesel og for- eller firehjulstræk.

Denne version af Tivoli udstilles i en konceptudgave med elmotor og encylindret rækkeviddeforlænger.
Denne version af Tivoli udstilles i en konceptudgave med elmotor og encylindret rækkeviddeforlænger.
I Genève udstilles bilen også i en elversion kaldet EVR, men det er uvist, om der er nogen realiteter bag. Elbilen kan køre omkring 130 km på en opladning og derefter fortsætte ved hjælp af en encylindret benzinmotor, der fungerer som generator – i stil med BMW i3 REX.

Navn fra Italien

Navnet klinger på mange måder dansk for en dansker, men det kan godt være, at indbyggerne i den antikke by Tivoli lidt øst for Rom står forrest i køen til royalties.

Ssang Yong importeres for tiden ikke til Danmark, men firmaet Interdan/K.W. Bruun, der også står bag Peugeot, Mitsubishi og lidt endnu Chevrolet, har stadig agenturet.

Ifølge bestyrelsesformand Anders Bruun overvejer man altid mulighederne, men der er ingen beslutning om at genoptage importen.