Nyt dæk giver alle andre dæk baghjul

Michelin har knækket nødden og introducerer nu et dæk, der er lige så godt som sommerdæk om sommeren og som vinterdæk om vinteren. Det lyder for godt til at være sandt, men Motor har prøvet det, og det ser lovende ud.

Michelin CrossClimate.
Nyt om biler
Det nye Michelin CrossClimate er mærket med energimærke C for brændstofforbrug og A for bremsning på våd vej. Det er en helt ny produktionsteknologi, der sammen med dette V-formede mønster har gjort det muligt at skabe et dæk, der både fungerer om sommeren og om vinteren. Foto: Michelin
Det nye Michelin CrossClimate er mærket med energimærke C for brændstofforbrug og A for bremsning på våd vej. Det er en helt ny produktionsteknologi, der sammen med dette V-formede mønster har gjort det muligt at skabe et dæk, der både fungerer om sommeren og om vinteren. Foto: Michelin

Holder dette dæk, hvad det lover, så er der tale om en vaskeægte revolution for bilejere. Nu er det nemlig lykkedes for Michelin at konstruere og producere et dæk, der både har sommerdækkets egenskaber på tørre og våde veje og vinterdækkets egenskaber på sne og is.

Det lyder forjættende, men både Motor og tyske TÜV har prøvet dækket, og resultaterne herfra ser mere end bare almindeligt lovende ud.

LÆS OGSÅ: FDM's test af sommerdæk 2016

Det nye dæk hedder Michelin Cross Climate og er et sommerdæk, som nu også har fået vinterdækkets egenskaber.

Det er derfor udstyret med både M+S-mærkning samt vinterdækkets særlige snefnug-symbol og lever derfor op til myndighedernes krav om kørsel med vinterdæk, som bl.a. gælder i Norge og Tyskland.

Ikke officielt godkendt i Sverige

Endnu er dækket dog ikke med på positivlisten over godkendte vinterdæk i Sverige, så rent teoretisk vil man som dansker kunne få problemer med at køre i Sverige i vinterhalvåret med disse dæk.

Michelin er ellers kendt for at være modstander af helårsdæk, og fabrikken har således altid ment, at et helårsdæk sætter sig mellem to stole, og på den måde hverken er godt om sommeren eller om vinteren. Men nu har en helt ny produktionsteknik gjort det muligt at skabe et dæk, der rent faktisk kan levere et godt vejgreb hele året rundt.

På tør vej om sommeren står det lige så godt fast som de bedste sommerdæk, og om vinteren kan det både bremse og sætte i gang på våde veje og på sne og is på en lige så god måde, som egentlige vinterdæk. Man får man altså det bedste fra begge verdener i dette dæk.

Er testet af TÜV

Testresultaterne viser, at det nye dæk fra Michelin faktisk kan bremse på samme måde  eller bedre  når man sammenligner med sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren. Særligt på tør og våd vej bremser det nye dæk markant bedre end et vinterdæk, og det er et stort plus.
Testresultaterne viser, at det nye dæk fra Michelin faktisk kan bremse på samme måde eller bedre når man sammenligner med sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren. Særligt på tør og våd vej bremser det nye dæk markant bedre end et vinterdæk, og det er et stort plus.

Det store spørgsmål er naturligvis: Er dette ikke for godt til at være sandt. For at svare endegyldigt på det spørgsmål må vi afvente, at dækket kommer med i de store dæktest, som Motor bringer to gange om året. Men meget tyder på, at der vitterligt er tale om et dæk med fine egenskaber.

LÆS OGSÅ: FDM's store web-tema om dæk

Det tyske testinsitut, TÜV har allerede testet dækket for Michelin, og her viste måleresultaterne, at det nye dæk klarer sig overraskende godt. På våd vej bremser det lige så godt som et sommerdæk, på sne er det lige så godt som et vinterdæk, og på tør vej er det omtrent lige så godt som et af de bedste sommerdæk.

Som de første bringer Motor her testresultaterne fra TÜV, og de viser, at Cross Climate ligner et dæk, der nærmest passer perfekt til danske kørselsforhold.

Penge at spare

På en stejl bakke kunne det nye CrossClimate dæk sætte i gang lige så godt som et egentlig vinterdæk. På samme bakke måtte sommerdækket helt opgive at komme op.
På en stejl bakke kunne det nye CrossClimate dæk sætte i gang lige så godt som et egentlig vinterdæk. På samme bakke måtte sommerdækket helt opgive at komme op.

I første omgang lanceres dækket til maj i Danmark i en serie på 23 forskellige størrelser, der passer til 15-, 16- og 17-tommer fælge, men næste år kommer flere størrelser med i programmet.

Cross Climate er målrettet almindelige personbiler og mindre SUV-biler, og det betyder, at sportslige biler, der kører på egentlige sportsdæk, fortsat må skifte mellem sommer- og vinterdæk, som man hidtil har gjort.

LÆS OGSÅ: Skal man bruge helårsdæk?

Det er særligt de store leasingselskaber, firmabilsbrugere og udlejningsselskaber, der har efterspurgt et dæk, der kan bruges hele året, så de kan slippe for at holde styr på mange tusinde sæt sommer- og vinterdæk.

Men også almindelige bilister vil i mange tilfælde kunne bruge det nye dæk og derved slippe for at skifte mellem sommer- og vinterdæk – og for at skulle tilkøbe et ekstra sæt dæk og fælge til den nye bil.

Prisen for et enkelt dæk bliver ca. 50 kr. højere end for et sommerdæk, men den merudgift er meget lille i forhold til det, det koster at skifte mellem sommer- og vinterdæk to gange om året.