Påskeferie og viseren på sommertid plejer at være et signal om, at motorcyklerne igen kommer ud i trafikken. Her fylder de mindre og accelererer hurtigere end personbiler, og det betyder, at de nemt kan overses.
Bilisterne skal derfor være opmærksomme, før de kører frem eller svinger. Det er også vigtigt at se sig ekstra grundigt bagud inden et venstresving, da der kan være en motorcykel på vej til at overhale.
– Vi tænker måske ikke på motorcyklister som udsatte, bløde trafikanter, men det er de faktisk. De beskyttes ikke af et karrosseri, har langtfra det samme sikkerhedsudstyr som biler, og mange har ikke ABS, så de bremser dårligere end biler og vælter lettere, forklarer Mette Fynbo, formand for Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU).
Motorcyklister bør være synlige
HVU råder desuden motorcyklisterne til at køre med refleksvest eller andet fluorescerende tøj. Det forbedrer muligheden for at blive set markant. Det er også afgørende at overholde hastighedsgrænsen og tilpasse hastigheden til forholdene.
Det har en dybdeanalyse fra HVU af 41 motorcykelulykker tidligere konkluderet. Halvdelen af ulykkerne kunne være undgået, hvis motorcyklisterne ikke havde kørt for stærkt.
Undersøgelsen viser også, at ABS-bremser på motorcyklen i mindst 11 tilfælde kunne have forhindret ulykken eller reduceret personskaderne.