Det lyder vanvittigt, men resultatet bliver efter alt at dømme godt for trafikken: Ved en stor til- og frakørsel ved E20-motorvejen på Fyn, bygges vejen nu om, så der kommer venstrekørsel på den krydsende vej.
Det pudsige vejkryds anlægges ved tilslutning 52 Odense SV, hvor Assensvej krydser motorvejen, og det kaldes dynamisk ruderanlæg.
Spejlvendningen bliver den første i Danmark, men i USA har man de seneste fem år opført 40 såkaldte DDI-kryds (Diverging Diamond Interchange) og har gode erfaringer med på den måde at vende trafikken.Krydser før og efter motorvejen
Princippet er, at de to vognbaner i hver retning krydser hinanden i et lysreguleret kryds hhv. før og efter motorvejen. Dermed kan venstresvingning ved til- og frakørslerne ske uden konflikt med modkørende, og den højresvingende trafik afvikles på sædvanlig vis i det signalanlæg, hvor de øvrige trafikanter skifter bane. Samtidig skabes der bedre plads til bilisterne i alle retninger.
VIDEO: Sådan fungerer trafikken
På grund af den usædvanlige trafikafvikling bliver der både autoværn og skærme der forhindrer blænding mellem de to kørselsretninger.
Fremtidssikret
Med denne løsning kan man afvikle væsentlig mere trafik, vurderer Vejdirektoratet, uden at den eksisterende bro skal bygges om.
Samtidig bliver krydset fremtidssikret, da anlægget også vil kunne håndtere en fremtidig udvidelse af motorvejen syd om Odense, som der er vedtaget en anlægslov om.
Arbejdet med at ombygge krydset går formentlig i gang til efteråret og forventes afsluttet sidst i 2017.
SE OGSÅ: Skridt mod bred motorvej ved Odense