Toyota klar med elbil

Toyotas lille iQ er nu klar i en elektrisk version. Vægten og prisen holdes nede, men til gengæld er rækkevidden ikke så stor. Toyota tror stadig ikke rigtig på elbiler.

Toyota iQ EV får premiere på Paris-udstillingen.
Nyt om biler

Efter lang tids udvikling i fuld offentlighed er Toyota nu klar med den serieproducerede elektriske version af iQ.

Tre år efter at den første konceptudgave blev vist og efter nogle hundrede prototyper har kørt hos almindelige brugere, er den rigtige bil ved at gå i serieproduktion.

Nøjes med 85 km

Toyota iQ har så lille batteri, at elbilen kan lades op på blot tre timer fra et almindeligt 230 volt-stik.
Toyota iQ har så lille batteri, at elbilen kan lades op på blot tre timer fra et almindeligt 230 volt-stik.
Toyota er gået en anden vej end andre bilmærker og har givet den lille bybil en forholdsvis kort officiel rækkevidde på blot 85 km.

Det sker for at holde vægten nede, for at bevare pladsen i den lille bil og – må man formode – for at holde prisen i ave. Den elektriske iQ er 125 kg tungere end den benzindrevne med automatgear.

Lille batteri skal holde pris nede

Toyota har ikke annonceret nogen udsalgspris, men da litium-ion-batterier er kostbare, betyder batteristørrelsen meget for bilens pris.

Den moderate rækkevidde ligger i tråd med den filosofi, Toyota har haft med udviklingen af opladningshybriden Prius Plug-In. Hellere nøjes med en lille rækkevidde på el mod til gengæld at prisen ikke løber løbsk og så mange mennesker får mulighed for at anskaffe en miljøbil.

Meget avanceret miljøteknik hjælper ikke miljøet ret meget, hvis den er så dyr, at ingen køber den.

Toyota tvivler på elbiler

Toyota iQ EV har en låge på fronten til opladningsstikket.
Toyota iQ EV har en låge på fronten til opladningsstikket.
Selv om Toyota nu er klar til at sende elbilen i serieproduktion, har bilgiganten ikke den store tiltro til elbiler.

”Toyota har set, at mange kunder ikke er villige til at gå på kompromis med rækkevidde og ikke bryder sig om at skulle bruge tid på opladning. Desuden er opladningsmulighederne ikke så gode som oprindelig forventet,” skriver Toyota og fortsætter:

“Så selv om Toyota er klar med iQ EV, tror vi mere på, at en opladningshybrid er en bedre løsning til de fleste kunders behov på kort og mellemlang sigt, og det er der, vi koncentrerer vores aktiviteter.”

12 kWh-batteri

Toyota iQ EV har et batteri med en kapacitet på 12 kWh, og det officielle forbrug ligger på 134 Wh pr. km.

Motoren yder 47 kW (64 hestekræfter) og 163 newtonmeter. 0-100 km/t. klares på 14,0 sekunder og topfarten er 125 km i timen.

Oplades på tre timer

Batteriets størrelse betyder, at iQ EV kan lades hurtigt op. En fuld opladning fra et almindeligt 230 volt-stik tager tre timer, mens hurtigladning til 80 procent er overstået på et kvarter.

Den officielle rækkevidde påvirkes ikke af aircondition mm., men Toyota har arbejdet meget med at nedbringe energiforbruget til aircondition, kabinevarmer og rudeblæser. For at minimere behovet for kabinevarme er bilen også forsynet med sædevarme som standard.