Volvos vilde luksus

Den mest luksuriøse bil i mærkets historie, kalder Volvo Excellence-udgaven af XC90. Og der er virkelig smurt tykt på med luksus, viser Motors prøvesidning. I fremtiden kan det blive endnu mere opulent med liggeplads.

Volvo XC90 Excellence har verdenspremiere i Kina, hvor de fleste skal sælges.
Nyt om biler

Motors udsendte medarbejder på udstillingen kan fornøje sig over høj komfort, uhørt luksus og ekstra god plads. Fotos: Torben Arent
Motors udsendte medarbejder på udstillingen kan fornøje sig over høj komfort, uhørt luksus og ekstra god plads. Fotos: Torben Arent
Den nye Volvo XC90 er en stor og luksuriøs bil til over en mio. kr., men i fremtiden kan man vælge en ekstra komfortabel og eksklusiv indretning variant, Excellence, der nærmer sig en Rolls-Royce i overdådighed.

Volvo kalder modellen ”den mest luksuriøse bil, virksomheden har skabt i sin 88 årige historie”, og det er ingen overdrivelse, viser Motors inspektion sammen med en Volvo-ekspert på Shanghai Auto Show, hvor bilen har verdenspremiere.

Mest til kinesere - men også til den gamle verden

At bilen debuterer her i Kina er intet tilfælde, for meget luksuriøse biler, kørt af en chauffør, har et stort marked her. Men overdådigheden vil fra næste år kunne købes i hele verden, evt. kun via netbestilling. Det kan blive tilfældet i Danmark.

XC90 Excellence er en firepersoners model, hvor den almindelige version har plads til syv.

Forsæder som bagsæder

I midterkonsollen er der bl.a. en champagnekøler og særlige borde med indbyggede holdere, der passer til de fodløse krystalglas fra Orrefors.
I midterkonsollen er der bl.a. en champagnekøler og særlige borde med indbyggede holdere, der passer til de fodløse krystalglas fra Orrefors.
”Nedstolingen” giver plads til to ekstra gode bagsæder, som i virkeligheden er XC90s dyreste forsæder inklusive fuld elstyring, varme, ventilation og massage. Dertil er de forsynet med ekstra komfortable hovedstøtter.

Sæderne er anbragt fem cm længere tilbage end ellers, hvilket giver et stort løft i benplads. Der er også blevet plads til en fodstøtte.

Sikke en fornøjelse at sidde her!

Champagnekøler

Det håndforarbejdede krystalglas fra svenske Orrefors er uden fod, så det kan stå i en glasholder. Krystalglassene er dog ekstraudstyr.
Det håndforarbejdede krystalglas fra svenske Orrefors er uden fod, så det kan stå i en glasholder. Krystalglassene er dog ekstraudstyr.
I den læder- og træbeklædte midterkonsol ved bagsædet kan en lille skærm skubbes op til betjening af bl.a. temperaturen i flaskeholderen eller til at køre højre forsæde frem, hvis der er for lidt benplads bag. Her er også fine klapop-borde og Ipads som skærme på bagsiden af de forreste hovedstøtter.

Det er også muligt at nyde en forfriskning undervejs med stil. I midterkonsollen ved ryglænet sidder et køleskab, og mellem sæderne er en flaskeholder, der både kan holde en flaske kold eller varm. Champagne ventes at blive den foretrukne drik, og den kan nydes af håndskabte Orrefors krystalglas.

De er uden fod, så de passer ned i den særlige champagneglas-holder. Det har den tillægsgevinst, at en evt. gæst ikke napper glasset med hjem, griner Volvo-medarbejderen.

Bag bagsæderne er der en glasrude, så støj og luftforurening ikke trænger ind i kabinen, eller så det ikke blæser ind, når chaufføren læsser bagage ind og ud. Øverst i midterkonsollen ses den 20. højttaler.
Bag bagsæderne er der en glasrude, så støj og luftforurening ikke trænger ind i kabinen, eller så det ikke blæser ind, når chaufføren læsser bagage ind og ud. Øverst i midterkonsollen ses den 20. højttaler.
Køleskab, flaskekøler og de svenske krystalglas er dog ekstraudstyr!

Glasrude til bagagerummet

For at gøre det ekstra komfortabelt er der monteret en glasrude bag bagsæderne. Det sænker lydniveauet, kan holde forurenet luft ude og forhindre varme, kulde eller blæst i at trænge ind i kabinen, mens chaufføren læsser bagage ind eller ud.

Særlig støjreducerende Pirelli-dæk skulle dæmpe uønskede lyde endnu mere, men det kan vi ikke vurdere, da bilen trods alt holder bomstille på standen i Shanghai.

Heller ikke lydanlægget bliver der tid til at lytte til. En skam, for det normale topanlæg, et Bowers & Wilkins med 19 højttalere, er opgraderet med yderligere en højttaler i midterkonsollen mellem bagsædets ryglæn.

Næste trin: lig ned og sov

I forslaget til en "Lounge Console" skiftes passagersædet ud med en multikonsol. Her fungerer den som fodskammel og tv-skærm.
I forslaget til en "Lounge Console" skiftes passagersædet ud med en multikonsol. Her fungerer den som fodskammel og tv-skærm.
Excellence-modellen kan blive endnu mere førsteklasses i fremtiden. Volvo viser nemlig også et koncept, hvor der kan skrues endnu højere op.

Ved at fjerne højre forsæde bliver der plads til en ”Lounge Console”, der efter inspiration fra businessclass på langdistancefly kan indrettes på flere måder og bl.a. give plads til, at personen i højre bagsæde næsten kan ligge ned.

Konsollen kan bl.a. fungere som en slags fodskammel i direkte forlængelse af det nedfældede sæde. Den kan også omdannes til et stort bord til arbejde eller spisning, eller en stor skærm kan foldes op.

Må gøre Volvos ejer glad

I denne konfiguration minder bilen om businessclass på langdistancefly. Ejeren sidder nærmest i en boks, hvor ryglænet kan lægges langt ned og fødderne strækkes ud på skamlen.
I denne konfiguration minder bilen om businessclass på langdistancefly. Ejeren sidder nærmest i en boks, hvor ryglænet kan lægges langt ned og fødderne strækkes ud på skamlen.
Med en sådan model – der ikke er endelig vedtaget – vil Volvos bestyrelsesformand og ejer, Li Shufu, blive henrykt. Han har flere gange krævet, at Volvo skulle bevæge sig op i luksusklassen i stil med Mercedes S-klasse.

Det har Volvos ledelse afvist, da den mener, det er urealistisk for det lille mærke. Men med Excellence tilsat Lounge Console når XC90’en nærmest op på niveau med en Mercedes-Maybach, når det gælder bagsædeoplevelsen.

Hvad prisen bliver for luksus-SUV’en, kan Volvo ikke sige endnu. Men, som de plejer at sige hos Rolls-Royce, hvis du spørger, har du ikke råd.