Kan det lade sig gøre at køre fra det øverste Norge til det nederste Sydafrika i ét stræk? Ja, det kan det vel – men kan det også lade sig gøre inden for 11-12 dage?
Sådan spørger den danske eventyrer, Jan Kalmar, som nu vil gøre forsøget, og tilføjer:
- I så fald vil det være verdensrekord.
Begynder 2. maj

Trekløveret prøver at slå to rekorder på én tur, selv om det gør det ene rekordforsøg vanskeligere.
Første rekord er fra Europas nordligste punkt til sydspidsen af Afrikas kontinent. Den anden rekord er den London-Cape Town-rallystrækningen.
Nuværende rekord: 21 dage
Den nuværende nord til syd-rekord blev sat i november 2014 og er på 21 dage og 16 timer og, mens London til Cape Town-rekorden stammer fra april 2013 og lyder på 10 dage og 3 timer. Der skal altså barberers gevaldigt meget af tiderne.
For at udfordre to rekorder må holdet tage omvejen via London og en mindre én forbi Cape Town.
Den 20.000 km lange rute går gennem 24 lande og begynder ved Nordkap i det nordligste fastlands-Norge, mens målet er Afrikas sydligste punkt, Cape Agulhas.
Mindst 70 km/t. konstant
Gennemsnitsfarten skal ligge på 70-75 km/t., og holdet følger de lokale trafikregler.
De tre kørere er klar over, at gennemsnitsfarten falder gevaldigt, når bilen står stille, og derfor vil de forsøge at holde bilen kørende nærmest konstant, undtagen når der skal tankes.
- Vi stiger helst ikke ud ad bilen!, siger Jan Kalmar.
Over 2.000 km pr. tankfuld
Tankpauserne bliver der langt imellem, for deres modificerede Porsche Cayenne har en 200 liters dieseltank. Bilens officielle brændstofforbrug er 15 km pr. liter.
Dermed er der ikke lagt op til mange tissepauser, og måltider og al søvn skal også foregå inde i bilen, der er indrettet med sovepladser.
Næsten original bil
Deres Porsche Cayenne V6 diesel er generelt original, men er forsynet med en del særligt udstyr: sikkerhedsbur (mod store dyr på vejen) spil, beskyttelsesbøjle foran, bundbeskyttelsesplader, tagbagagebærer, snorkel, 200 liters brændstoftank, satellittelefon med internetforbindelse, køleskab, 230V strømforsyning og specialsæde bagi.