Geely, et af Kinas mange privatejede bilmærker, er i fuld gang med at bevæge sig opad, inden en planlagt lancering i Europa i 2018 og USA et årstid senere. Det skal bl.a. ske med en ny SUV, der endnu ikke er præsenteret.
Men Geely er i fuld gang med at øve sig, og har netop sendt en ny luksussedan, GC9, på hjemmemarkedet. Det er sket med en vis hjælp fra Volvo, der ligesom Geely Automobile ejes af Zhejiang Geely.
Volvo har hjulpet med undervogn
Det er uklart, om selve undervognen har noget med Volvo at gøre, men det svenske mærker har i hvert fald hjulpet med opsætningen af undervognen. Europæiske konsulenthuse har bidraget med bl.a. affjedring og styretøj.
Designet er skabt under ledelse af den tidligere Volvo-designchef Peter Horbury, der nu bor i Kina og er Geelys designchef.
GC9, der i Kina kaldes Borui, fås med valg mellem tre benzinmorer, 2.4, 1.8 turbo og 3.5. De opfylder euro 5-miljøkravene, som endnu gælder kort tid endnu i Europa, men til efteråret erstattes er det skrappere euro 6. Automatgear er standard, som det sig hør og bør i Kina.
Usædvanligt sikkerhedsudstyr
Den store Geely fås med udstyr, der er usædvanligt for en kinesisk bil: advarsel mod at køre for tæt, nødbremse, automatisk parkering, 360 graders overblik og headup-display.
Men Geely pønser på at lancere en større og mere luksuriøs model, der på Auto Shanghai vises frem som konceptbil. Den store ”sports sedan” er også designet af Peter Horbury.