Når (næsten) lydløs eldrift ændrer en bils akustik i kabinen og i den omgivende trafik, giver det bilproducenterne nye udfordringer. Hos Volvo er jagten på den perfekte lyd derfor gået i gang, og det handler ikke om at advare fodgængere, som der ellers skrives meget om.
- Vores mål er at fintune bilens støjniveau, så man får en harmonisk og behagelig lydoplevelse, siger Peter Mertens, direktør for forskning og udvikling hos Volvo Car Corporation.
Elbiler er ikke lydløse
I mange testkørselsrapporter står, at elbiler er helt lydløse. Ifølge eksperter med forstand på akustik er det imidlertid ikke helt korrekt.
- Lyden fra en forbrændingsmotor får os instinktivt til at tænke på det at køre bil. Motorlyd fungerer som et akustisk filter, der udvisker andre lyde. Disse lyde bliver man pludselig opmærksom på, når filteret er væk, forklarer Martin Spång, der arbejder i Volvo Cars' lydlaboratorium.
Elmotor og dieselmotor
Volvos kommende opladningshybrid, V60 Plug-in Hybrid, kombinerer dieseldrift på forakslen med eldrift på baghjulene, og når den kører på ren eldrift, lægger føreren pludselig mærke til lyde som f.eks. dieselolie, der skvulper i brændstoftanken, fortæller Volvo.
Det samme gælder lyde fra vejbanen, vind, pumper, ventilatorer og relæer. Når dieselmotoren starter igen, lyder bilen på ny, som vi er vant til.
Udfordringen er at justere de forskellige støjkilder, så bilen gengiver denne ensartede lyd, lige meget hvad der driver den.
Balance mellem gamle og nye støjkilder
- Det er vigtigt at ramme den rigtige balance mellem traditionelle og nye støjkilder. Nogle lyde kan isoleres og fjernes. I andre tilfælde skal der udvikles mere støjsvage komponenter, siger Martin Spång.
Arbejdet med den perfekte lyd til eldrevne biler foregår i Volvos nye, akustiske laboratorium, der blev indviet i 2009. I det 2.500 kvadratmeter store betonrum er stilheden ifølge Volvo så intens, at man næsten kan høre den. Laboratoriet er helt isoleret fra resten af bygningen for at forhindre, at baggrundsstøj trænger derind.
- Støjniveauet er så lavt, at man kan høre, hvis en person gnider fingrene mod hinanden i den anden ende af kammeret, siger Volvo-eksperten.