Onde tunger vil nok påstå, at nogle lastbiler allerede i dag virker lidt selvkørende på motorveje, mens chaufføren foretager sig andre ting.
Men nu er det blevet lovligt for chauffører at slippe rattet og bladre på tablet’en, og tilmed er det hele blevet mere sikkert end i dag.
Det kræver dog indtil videre, at man har en eksperimentallastbil fra Daimler og befinder sig i den amerikanske stat Nevada.
Første tilladelse til lastbil
Her har Daimler, der står bag bl.a. Mercedes-Benz, netop fået tilladelse til at køre med selvkørende lastbiler på offentlig vej. Det er ifølge producenten første gang, at nogen noget sted får lov til det.Straks efter at tilladelsen indløb 6. maj, rullede to Freightliner Inspiration Trucks ud på vejene i Nevada.
Fire stater tillader selvkørende biler
Nevada er kendt som en pionerstat, når det gælder tilladelse til selvkørende biler. Californien, Florida og Michigan tillader også selvkørende personbiler.
I alle tilfælde er der strikse krav til køretøjerne og de førere, der betjener dem.
De lastbiler, der nu er i drift i Nevada, er modellen Freightliner Inspiration Truck, som er en serieproduceret Freightliner med den nye Highway Pilot. Et stereokamera og to radarsystemer kombineres med en intelligent fartpilot, der styrer både speeder, styretøj og bremser.Samme teknologi er ved at blive testet på selvkørende Mercedes-Benz lastbiler i Europa, dog ikke på offentlig vej.
Blåt lys betyder selvkørende
Den amerikanske Mercedes-lastbil kører som almindelig lastbil i byer og på småveje, og når den kommer ud på motorveje, kan lastbilen gå over i selvkørende modus. Bilen tilpasser sig trafikken og gældende fartgrænser.
Samtidig tændes et blåt lys i kølergitteret for at vise, at lastbilen er i selvkørende tilstand.
Ved overhaling, vognbaneskift eller ved frakørsler skal føreren selv overtage kommandoen. Det samme gælder i dårligt vejr og ved vejarbejde.