Onde tunger vil nok påstå, at nogle lastbiler allerede i dag virker lidt selvkørende på motorveje, mens chaufføren foretager sig andre ting.
Men nu er det blevet lovligt for chauffører at slippe rattet og bladre på tablet’en, og tilmed er det hele blevet mere sikkert end i dag.
Det kræver dog indtil videre, at man har en eksperimentallastbil fra Daimler og befinder sig i den amerikanske stat Nevada.
Første tilladelse til lastbil

Straks efter at tilladelsen indløb 6. maj, rullede to Freightliner Inspiration Trucks ud på vejene i Nevada.
Fire stater tillader selvkørende biler
Nevada er kendt som en pionerstat, når det gælder tilladelse til selvkørende biler. Californien, Florida og Michigan tillader også selvkørende personbiler.
I alle tilfælde er der strikse krav til køretøjerne og de førere, der betjener dem.

Samme teknologi er ved at blive testet på selvkørende Mercedes-Benz lastbiler i Europa, dog ikke på offentlig vej.
Blåt lys betyder selvkørende
Den amerikanske Mercedes-lastbil kører som almindelig lastbil i byer og på småveje, og når den kommer ud på motorveje, kan lastbilen gå over i selvkørende modus. Bilen tilpasser sig trafikken og gældende fartgrænser.
Samtidig tændes et blåt lys i kølergitteret for at vise, at lastbilen er i selvkørende tilstand.
Ved overhaling, vognbaneskift eller ved frakørsler skal føreren selv overtage kommandoen. Det samme gælder i dårligt vejr og ved vejarbejde.