Ugens spionfotos: BMW 5-serie

BMW har sendt sin næste 5-serie til test på Nürburgring. Det betyder, at bilen er i sin sidste fase af udvikling.

Foto: Lehmann
Nyt om biler

Umiddelbart en helt klassisk designet BMW. Når kamuflagen forsvinder, skal der nok være nogle nye detaljer. Fotos: Lehmann
Umiddelbart en helt klassisk designet BMW. Når kamuflagen forsvinder, skal der nok være nogle nye detaljer. Fotos: Lehmann
Audi er klar med en helt ny A4 til efteråret, men den baghjulstrukne konkurrent fra München er ikke langt efter. Næste 5-serie er klar senest i 2016.

Motors spionfotos her viser en prototype udsat for de krævende køredynamiske test på Nürburgring, og når bilerne er nået dertil, plejer der ikke at være længe til, at bilen er helt klar til fremvisning.

Kommer i 2016

BMW venter dog nok til 2016, om ikke andet så fordi en ny 7-serie lige skal ud over rampen først. Det sker til efteråret.

Den næste 5-serie bliver formentlig lettere end dagens model, bl.a. i kraft af kulfibermaterialer.
Den næste 5-serie bliver formentlig lettere end dagens model, bl.a. i kraft af kulfibermaterialer.
De to modeller vil dele en del teknologi, heriblandt sandsynligvis større brug af kulfiberforstærket plast, som BMW har øvet sig intensivt på med i3 og i8. Kulfiberteknologien vil være med til at bringe vægten ned.

Mange nye motorer

Motorprogrammet kan man indtil videre kun gætte sig til, men kernen i dem vil givetvis være nogle af de nye, fire- og sekscylindrede motorer, som til sommer lanceres i 3-serien.

Det vil heller ikke være en overraskelse, at bilen – mere eller mindre fra begyndelsen – fås som opladningshybrid. Det er en teknik, BMW tror meget på og er ved at rulle ud over hele modelprogrammet.

Testbilen her er en opladningshybrid, afslører strømdækset her.
Testbilen her er en opladningshybrid, afslører strømdækset her.

Selvkørende funktioner

Og skulle man have været i tvivl, er det blot at se på spionbillederne. Bag venstre forhjul ses ret tydeligt et ekstra ”tankdæksel”, lugen til elstikket.

Desuden får bilen også mulighed for et hav af avancerede funktioner, bl.a. assistentsystemer til aflastning af føreren under rutinekørsel. Det kan tænkes, at den helt selvparkerende funktion, som 7-serien får, også dukker op i 5-serien.