Det er en helt ny bil, Opel sender på markedet til efteråret som Astra den fjerde, og nu kan man se, hvordan bilen ser ud.
Den virker optisk mindre, mener Opel, og fakta er i hvert fald er nyheden er lidt mindre end forgængeren. Med en længde på 4,37 meter er den næsten fem centimeter kortere, og akselafstanden er reduceret et par centimeter.
200 kg lettere
De mindre dimensioner hjælper med til bilens vægttab, som er på 120-200 kg afhængig af version. Det rå karrosseri vejer nu 280 kg mod før 357. Andre 50 kilo er hentet i undervognen ved at bruge letvægtskomponenter og lettere aksler.
Selv om bilen er blevet lidt mindre, er pladsforholdene i kabinen forbedret med bedre plads til både hoved og knæ ved bagsædet. Det kan Motors biltekniske redaktør, som har kørt i bilen, bekræfte. Den øgede rummelighed ved bagsædet var da også tiltrængt i forhold til dagens model.
Kun nye motorer
Nye motorer får debut i Astra. Det gælder 1,0T med 105 hk og 1,4T med 145 hk. Brændstoføkonomien siger Opel indtil videre intet om, men kombinationen af lavere vægt, bedre aerodynamik og nye motorer peger mod en pæn reduktion.
Astra får mulighed for en stor mængde udstyr, som ellers ikke findes eller er sjældent i kompaktklassen. Det gælder varme i bagsædet, forsæde med massage, ventilation og justering af bredden, On Star onlineservice inkl. automatisk nødkald samt wifi via 4G-telefoni. Bilens Intellilink-brugerinterface er forberedt til Apple Car Play og Android Auto.
Avanceret sikkerhed
Sikkerhedsudstyret tæller skiltegenkendelse, vognbaneassistent, advarsel om kollisionsrisiko inkl. automatisk nødbremsning, fartbegrænser, parkeringshjælp samt blindvinkelalarm, hvor føreren advares mod biler og cykler i den blinde vinkel.
Som både sikkerheds- og komfortudstyr tæller muligheden for intelligente LED-forlygter, hvor bilen konstant kører med langt lys i mørke uden for byerne, men uden at blænde mod- og medkørende.