Mikrobilerne fortsætter deres rutsjetur nedad. Godt nok var nr. ét og tre på hitlisten i maj en mikro, men de billige småbiler udgør nu blot 21,9 procent af nybilsalget.
Det er en markant tilbagegang på et år, hvor 100.000-kroners bilerne stod for over 30 procent af salget (medio 2013-medio 2014). Mikroerne klarer sig dog lidt bedre i maj end i april.
Overhalet af mellemklassen
For et år siden var de små biler den markant største bilklasse, mens de siden har fået kraftig baghjul af minibilerne, som Ford Fiesta, der nu udgør 31 procent af nybilsalget.
Mere interessant er, at der også sælges flere biler i kompaktklassen eller lille mellemklasse, som VW Golf, end mikrobiler. Det har nu været tilfældet tre måneder i træk.
Bilsalg op yderligere tre procent i år
Samtidig fortsætter bilsalget med at slå sine egne rekorder. I maj blev der indregistreret 1,4 procent flere nye personbiler end samme måned sidste år. 17.000 styks blev det til.
Indtil videre ligger bilsalget i 2015 tre procent over rekordåret 2014.
Varevogne hurtigere frem
Når det gælder slaget af varevogne, er der tale om en stigning på otte procent i maj og på 17 procent i årets første fem måneder.
Top 20 personbiler maj |
||
Nr. |
Model |
Antal |
1 |
VW Up |
697 |
2 |
Ford Fiesta |
492 |
2 |
Toyota Aygo |
492 |
4 |
Renault Clio |
473 |
5 |
VW Golf |
472 |
6 |
Skoda Octavia |
458 |
7 |
Peugeot 208 |
457 |
8 |
Kia Picanto |
444 |
9 |
Opel Corsa |
437 |
10 |
Skoda Fabia |
403 |
11 |
Ford Focus |
387 |
12 |
Hyundai i10 |
382 |
13 |
Peugeot 108 |
368 |
14 |
Nissan Qashqai |
366 |
14 |
VW Polo |
366 |
16 |
Renault Captur |
359 |
17 |
Suzuki Vitara |
327 |
18 |
Skoda Citigo |
317 |
19 |
VW Passat |
294 |
20 |
Citroën C3 |
287 |
Kilde: De Danske Bilimportører