Mikrobiler taber mere terræn

Mens bilsalget bliver ved med at stige, falder andelen af 100.000-kroners bilerne. De er nu også overhalet af kompaktklassen.

Nyt om biler

Mikrobilerne fortsætter deres rutsjetur nedad. Godt nok var nr. ét og tre på hitlisten i maj en mikro, men de billige småbiler udgør nu blot 21,9 procent af nybilsalget.

Det er en markant tilbagegang på et år, hvor 100.000-kroners bilerne stod for over 30 procent af salget (medio 2013-medio 2014). Mikroerne klarer sig dog lidt bedre i maj end i april.

Overhalet af mellemklassen

For et år siden var de små biler den markant største bilklasse, mens de siden har fået kraftig baghjul af minibilerne, som Ford Fiesta, der nu udgør 31 procent af nybilsalget.

Mere interessant er, at der også sælges flere biler i kompaktklassen eller lille mellemklasse, som VW Golf, end mikrobiler. Det har nu været tilfældet tre måneder i træk.

Bilsalg op yderligere tre procent i år

Samtidig fortsætter bilsalget med at slå sine egne rekorder. I maj blev der indregistreret 1,4 procent flere nye personbiler end samme måned sidste år. 17.000 styks blev det til.

Indtil videre ligger bilsalget i 2015 tre procent over rekordåret 2014.

Varevogne hurtigere frem

Når det gælder slaget af varevogne, er der tale om en stigning på otte procent i maj og på 17 procent i årets første fem måneder.

Top 20 personbiler maj

Nr.

Model

Antal

1

VW Up

697

2

Ford Fiesta

492

2

Toyota Aygo

492

4

Renault Clio

473

5

VW Golf

472

6

Skoda Octavia

458

7

Peugeot 208

457

8

Kia Picanto

444

9

Opel Corsa

437

10

Skoda Fabia

403

11

Ford Focus

387

12

Hyundai i10

382

13

Peugeot 108

368

14

Nissan Qashqai

366

14

VW Polo

366

16

Renault Captur

359

17

Suzuki Vitara

327

18

Skoda Citigo

317

19

VW Passat

294

20

Citroën C3

287

 

Kilde: De Danske Bilimportører