Nu koster det 750 kr. at parkere ulovligt

Flere af de private parkeringsselskaber har hævet kontrolafgiften fra 650 kr. til 750 kr. for at parkere ulovligt. Store udgifter til nye skilte, lyder forklaringen.

Foto: Anders Wendt Jensen
Bilist

Mens afgiften for at parkere ulovligt på kommunale p-pladser har ligget fast på 510 kr. siden skattestoppet fra 2002, er det kun gået opad på de private pladser.

I 2009 blev kontrolafgiften hævet fra 510 kr. til 590 kr. I 2011 fik straffen for at parkere ulovligt så endnu et nøk op til 650 kr. Her i foråret viser flere skilte, at prisen nu er oppe på 750 kr. Det er dermed næsten 50 procent dyrere at parkere ulovligt på private end på offentlige p-pladser.

Stigningerne sker ikke nødvendigvis samtidig, men når først det ene firma hæver kontrolafgiften, er tendensen, at de øvrige hurtigt følger efter.

Foreløbigt har City Parkeringsservice, Din Parkering og Green Park hævet afgiften, og Apcoa Parking (tidl. Europark) har gjort det på visse områder.

Nye skilteregler får skylden

City Parkeringsservice ændrede afgiften 1. april i år og begrunder stigningen med øgede udgifter.

– Nye regler, der er et resultat af en parkeringsarbejdsgruppe under Justitsministeriet, som FDM også deltog i, har betydet, at vi er blevet pålagt at udskifte skilte ved vores pladser fra næste år. Det er en udgift til adskillige mio. kr. Desuden er der de generelle stigninger på porto, løn, forsikringer m.m., forklarer administrerende direktør i City Parkeringsservice, Peter Eliassen.

Skal man følge den generelle prisstigning (forbrugerprisindekset) siden 2011, da afgiften blev hævet til 650 kr., burde en afgift i dag ikke være meget over 675 kr.

– Man skal huske, at vi også skal indregne moms i vores afgifter. Det skal de kommunale korps ikke. Desuden koster det også 750 kr. at køre uden billet i S-tog og metro, så det er ikke en urimelig afgift fra vores side, siger Peter Eliassen.

LÆS MERE: Parkering på privat område

Flere følger efter

Parkzone, der også administrerer Green Park og Dan Parkering, planlægger at hæve deres kontrolafgift til august. For Green Park er det allerede sket.

Q-Park har endnu ikke bestemt sig for, hvornår der kommer til at stå 750 kr. på dets skilte. Men det bliver i løbet af i år.

– Bare i år har vi budgetteret otte mio. kr. til nye skilte på vores 1.400 pladser, så der er behov for en regulering af afgiften. Desuden skal prisen jo regulere folks adfærd, og med en afgift på 750 kr. er vi der, hvor folk siger til sig selv, at de ikke tør tage chancen og parkere ulovligt. Det samme beløb er DSB også kommet frem til for at køre uden billet, forklarer administrerende direktør i Q-Park, Alex Pedersen.

One Park har ikke planlagt ændringer af afgiften i øjeblikket.

- Vi kigger i stedet på andre løsninger som bl.a. nummerpladegenkendelse, hvor det slet ikke er nødvendigt med kontrolgebyr, fortæller selskabets kommunikations- og marketingschef Claus Kjøngerskov.

LÆS MERE: Parkering på offentlige områder

FDM: skruen uden ende

De mange stigninger på relativt kort tid er urimelig, mener FDM.

- Vi har længe været bekymret for, at kontrolgebyrerne når et alt for højt niveau, og den nye stigning på ikke mindre end 15 procent er højere end prisudviklingen, og det er for meget. Jo højere afgifterne bliver, desto højere bliver incitamentet til at udskrive dem, siger Per Alkestrup, afdelingschef, FDMs rådgivning.

Han afviser ikke, at FDM vil gå rettens vej for at få afgjort, om beløbet er rimeligt.

- Tidligere sagde selskaberne, at deres kontrolafgift blot var taksten på offentlig parkeringsplaser plus moms. Men den grænse er i høj grad overskredet, og det ender med at blive skruen uden ende, hvis der ikke gøres noget.