BMWs flagskib stævner ud

Topmodellen fra BMW, 7-serien, er klar i en ny generation, og som sædvandligt hos tyske luksusmærker sker det med mange nye teknologier og finesser. Bl.a. kan bilen selv justere farten efter fartgrænserne.

BMW 7-serie i 2015-udgaven.
Nyt om biler

Laser-forlygter fås som ekstraudstyr til den nye BMW 7-serie, som dermed bliver blandt de første biler i verden med den teknologi. 7-serien debuterer på Frankfurt-udstillingen til september, og de første kunder kan få flagskibet til oktober. Fotos: BMW
Laser-forlygter fås som ekstraudstyr til den nye BMW 7-serie, som dermed bliver blandt de første biler i verden med den teknologi. 7-serien debuterer på Frankfurt-udstillingen til september, og de første kunder kan få flagskibet til oktober. Fotos: BMW
Med et ganske forandret design 'til en ny æra' er BMW klar til at lancere sin nye 7-serie til oktober.

7-serien er en bil i ”ministerklassen” og bliver derfor en sjælden bil i Danmark, men nyheden viser mange nye ting, som langsomt vil komme til andre biler.

Kulfiberforstærket plast

En markant nyhed er introduktionen af kulfiberforstærket plast (CFRP) til dele af karrosseriet. Dermed har det været muligt at reducere vægten med op til 130 kg.

BMW har hidtil øvet sig på CFRP-teknologien i de elektriske i3 og i8 samt tidligere i enkelte komponenter så som taget til en M5.

Laserlys som forlygter

7-serien er fornyet designmæssigt, men lige bagfra virker ændringerne moderate.
7-serien er fornyet designmæssigt, men lige bagfra virker ændringerne moderate.
Forlygterne fås i form af laserlys, der bl.a. betyder 30 procent lavere energiforbrug end LED, lang holdbarhed og et meget hvidt lys op til 600 meter frem.

Som den formentlig første serieproducerede bil kan nogle af bilens funktioner styres med en håndbevægelse i luften. En 3D-sensor registrerer bevægelsen og omsætter den til handlinger, f.eks. at skrue op for radioen.

En anden verdensnyhed er, at en mobiltelefon kan oplades trådløst.

Stjernehimmel

I den lange udgave bruges bagsædet mest af ejeren eller vigtige gæster, og der fås et hav af komfortudstyr heromme. Bl.a. muligheden for at have fødderne oppe på en skammel.
I den lange udgave bruges bagsædet mest af ejeren eller vigtige gæster, og der fås et hav af komfortudstyr heromme. Bl.a. muligheden for at have fødderne oppe på en skammel.
Andet ekstraudstyr er ’Executive Lounge’, der består af firezoners klimaanlæg, sædeventilation og elektrisk justerbare komfortsæder med massagefunktion på bagsæderne inklusive et ’vitalitetsprogram’ til fuldstændig afslapning.

Pakken indeholder også udfoldeligt bord og kopholdere samt syvtommers tablet ved bagsædet.

Unikt er også, at den lange version (plus 14 cm bagsædeplads) kan få ’Sky Lounge’-panoramaglastag. Når det bliver mørkt, udsendes der lys fra LED-moduler på glastaget, så der imiteres en lysende stjernehimmel.

Motorprogrammet er helt nyt: 730d med 265 hk og 22,2 km/l, 740i med 326 hk og 15,2 km/l, 750i xDrive med V8-motor med 450 hk og 12,4 km/l. I 2016 kommer en opladningshybrid.

Holder selv fartgrænsen

Førerpladsen ligner umiddelbart andre BMW-modeller. Helt nyt er muligheden for at styre nogle funktioner med fagter i luften.
Førerpladsen ligner umiddelbart andre BMW-modeller. Helt nyt er muligheden for at styre nogle funktioner med fagter i luften.
Bilens mange sikkerheds- og komfortsystemer omfatter advarsel for kollision bagfra og krydsende trafik, udvidet køassistent med halvautomatisk kørsel samt aktiv fartpilot, som selv tilpasser sig den tilladte hastighed.

Det er en teknologi, der debuterer til sommer i Audi Q7.