Peugeot og Citroën kaster sig nu over både delebiler og en ny form for elbil. PSA-koncernen og den franske transportkoncern Bolloré har indgået en aftale om strategisk samarbejde om elbil og delebiler.
Det indebærer, at Peugeot og Citroën skal producere og sælge en frisk, åben elbil, som Bolloré har udviklet og selv har fremstillet i et stykke tid. Blue Summer hedder køretøjet, der minder om en beachbuggy. Elbilen kan ved ”bykørsel” klare op til 200 km.Det er uklart, hvordan Peugeot og Citroën skal sælge bilen - om den f.eks. kommer til at stå hos udvalgte forhandlere. Det er heller ikke meddelt, om Blue Summer skal sælges uden for Frankrig.
Sammen om delebiler globalt
Aftaler betyder også et samarbejde om udvikling af fælles mobilitetskoncepter med delebilordning baseret på både elbiler og biler med forbrændingsmotor.
Baggrunden for aftalen er ifølge de to parter et ønske om at blive en af de førende spillere inden for delebilordninger, som forventes at blive et væsentligt supplement til den offentlige transport.
Bygges på C5/508-fabrik
Blue Summer skal bygges på PSAs fabrik i Rennes i det nordvestlige Frankrig, hvor der er god plads, da fabrikken kun bygger Citroën C5 og Peugeot 508. Produktionen af Blue Summer er sat til 15 biler pr. dag med et maksimum på 3.500 styk årligt.
På længere sigt gælder aftalen også samarbejde om delebiler i Europa og - via et fælles selskab - udvikling af denne aktivitet globalt. Det projekt omfatter eldrevne person- og varebiler samt biler med forbrændingsmotor og lav udledning.Driver Autolib i Paris
Bolloré kendes indirekte af de fleste, der har været i Paris, for firmaet står bag de udbredte Autolib delebiler. De ulakerede elbiler findes også i Lyon og Bordeaux.
Med valget af PSA spiller Bolloré på to heste, da det ikke er mange måneder siden, Renault indgik aftale med Bolloré om udvikling og produktion af en elbil til delebilsbrug.