Spiritusulykker styrtdykker

Spritkørsel er på kraftig tilbagegang i Danmark. På fem år er antallet af spritulykker halveret og på blot ét år er antallet af dræbte halveret. Udviklingen gør det helt uaktuelt at sænke promillegrænsen, mener FDM.

Bilist

Blandingsmisbruget alkohol og benzin er på kraftig tilbagetog blandt danske trafikanter. Antallet af spritulykker er stærkt faldende og falder endnu mere end den generelle udvikling.

På blot fem år er antallet spritulykker med tilskadekomne eller dræbte mere end halveret. 52 procent færre af den slags ulykker skete der i 2012 i forhold til 2007, viser den nyeste opgørelse fra Vejdirektoratet.

24 dræbte ved spritulykker

I alt skete der sidste år 460 ulykker, hvor nogen kom til skade eller mistede livet, og hvor mindst en af førerne eller fodgængerne havde en promille på over 0,5. 24 blev dræbt ved disse ulykker, 270 kom alvorligt til skade og 254 lettere til skade.

Den markante nedgang i antallet af spritulykker viser med al tydelighed, at trafikkampagner virker, mener FDM.

- Det er lykkedes at gøre det socialt uacceptabelt at drikke og køre bil. Samtidig formoder vi, at politiets nye muligheder for bl.a. at beslaglægge bilen ved gentagne spritkørsler at have en effekt på de, der kan være svære at nå med kampagner, siger Torben Lund Kudsk, leder af FDMs økonomisk-politiske sekretariat.

Trafikdræbte halveret på ét år

Faldet er endnu mere bemærkelsesværdigt blot det seneste år. I 2011 døde 53 personer ved spritulykker mod 24 i 2012, så antallet er mere end halveret på et år. Den gode udvikling i spiritusulykker er således også ansvarlig for over halvdelen af den samlede nedgang i alle trafikdræbte fra 2011 til 2012, som er på 53.

Antallet af tilskadekomne i spritulykker er dalet med 20 procent på et år.

Med det store fald er spiritusulykker nu nede på at udgøre 15 procent af alle trafikulykker i Danmark.

Ingen grund til lavere promillegrænse

- Med den positive udvikling er det ikke formålstjeneligt at sænke promillegrænsen yderligere eller kræve alkolås i alle biler. Vi opfordrer i stedet politiet til at fortsætte de målrettede kontrolaktioner og gøre effektivt brug af lovens muligheder, siger Torben Michael Kudsk.

Færdselssikkerhedskommissionen har i sin nyeste handlingsplan blandt mange andre tiltag foreslået at sænke promillegrænsen fra 0,5 til 0,2. En undersøgelse fra DTU Transport har ellers tidligere fastslået, at det ikke generelt kan påvises, at bilister med en promille mellem 0,2 og 0,5 er involveret i flere ulykker end helt ædru.