Femstjernet sikkerhed i nye biler er ofte kun trestjernet

Ny skrap sikkerhedstest betyder, at forbrugerne risikerer at købe biler med færre antal stjerner i sikkerhed, end de troede. FDM ønsker bedre information fra bilbranchen om bilernes Euro NCAP-stjerner.

Fravalg af sikkerhedsudstyr kan betyde, at bilen let dumper fra fem til tre Euro NCAP-stjerner
Pressemeddelelse

De velkendte Euro NCAP-stjerner viser ikke nødvendigvis længere bilkøbere, der går efter sikkerhed, den rigtige vej.

Nye regler i Euro NCAPs sikkerhedstest betyder nemlig, at bilmodeller, der er testet til de maksimale fem stjerner, i mange tilfælde kun er tre- eller firestjernede, når de kommer til Danmark, skriver FDMs medlemsmagasin Motor.

At de eftertragtede stjerner ofte falmer herhjemme, skyldes, at meget af det nye sikkerhedsudstyr, der udløser den femte stjerne til bilerne, ikke finder vej til modellerne på de danske veje.

”Hvor Euro NCAP tidligere kun kollisionstestede nye biler, er testen i dag langt mere omfattende. Blandt andet tester og gennemgår man nu også bilens sikkerhedsudstyr som for eksempel den nye automatiske nødbremse. De høje danske afgifter betyder imidlertid, at mange bilkøbere herhjemme fravælger udstyrsmodeller med det sikkerhedsudstyr, som ellers var med til at give bilen fem stjerner. De kører, måske uden at vide det, hjem med en bil, der reelt kun er tre- eller firestjernet,” siger bilteknisk redaktør og FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

Han understreger dog, at sikkerheden i nye biler almindeligvis er god.

Den nye skrappere Euro NCAP-test betyder, at et større antal nye biler herhjemme er solgt med et udstyrsniveau, som koster dem en stjerne eller to i forhold til Euro NCAPs testresultat. Andre biler sælges på grund af de høje afgifter i Danmark slet ikke med det udstyr, der sikrede dem fem stjerner hos Euro NCAP.

”Der er ingen tvivl om, at Euro NCAP har en stor andel i, at sikkerheden i nye biler er blevet markant bedre de senere år. Men vi må også erkende, at det for forbrugerne kan være svært at gennemskue, hvordan sikkerhedsniveauet er i den konkrete udstyrsmodel. Og ser man på bilimportørernes hjemmesider, bliver man ikke meget klogere. Her er det svært at se, om et resultat på eksempelvis fem stjerner gælder alle udstyrsmodeller eller kun udvalgte. Derfor påhviler der branchen en opgave med at informere forbrugerne bedre om, hvor mange Euro NCAP-stjerner en konkret model har,” siger Søren W. Rasmussen.

FDM opfordrer samtidig bilkøbere til at spørge ind til antallet af Euro NCAP-stjerner i de enkelte udstyrsmodeller.

Læs mere i Motors julinummer eller på www.fdm.dk/motor