Højsæson for vejhjælp i Europa

Knap 7.500 gange måtte danskere tilkalde vejhjælp på de europæiske veje sidste sommer. Motorproblemer, punktering og starthjælp var de hyppigste årsager til assistancerne.

7.500 danskere måtte sidste sommer have vejhjælp på kør selv-ferien i Europa
Bilist

Lange stræk, tungt læs og temperaturer på over 30 grader. Kør selv-ferien kan være hård ved bilen, der kommer på hårdt arbejde på de europæiske veje.

Men selvom langt de fleste biler klarer strabadserne i fin stil, er der alligevel nogle, for hvem turen ikke går som planlagt.
7.461 gange måtte vejhjælp således assistere nødstedte danskere ude i Europa. Det er godt 1.000 flere end året forinden,viser tal for SOS International, som håndterer assistancerne.

I fire ud af ti af tilfældene kom opkaldet fra strandede danskere på de tyske veje, mens populærere kør selv-destinationer som Sverige og Italien tegnede sig for henholdsvis 2. og 3. fleste nødopkald.

LÆS OGSÅ: Det dækker Det Røde Kort

Flest nedbrud i juli

Travlest var juli måned, som sidste sommer tegnede sig for 65 procent af alle assistancerne i udlandet.

”Taget i betragtning at omkring 300.000 danskere ventes at tage på kør selv-ferie i skolernes sommerferie, er det heldigvis relativt få, som får brug for vejhjælp. Alligevel bør man altid sikre sig hjemmefra, om man har den nødvendige dækning, hvis uheldet er ude. Er man ikke dækket, risikerer man nemlig ikke bare ikke at kunne få den hjælp, der er nødvendig, det kan også blive meget dyrt,” siger leder af FDMs tekniske rådgivning, Lone Otto.

Langt de fleste er dog dækket af vejhjælp igennem bilens kaskoforsikring og dermed Det Røde Kort. Det sikrer blandt andet transport til nærmeste værksted, hvis bilen ikke kan laves på stedet, hjemtransport og omkostninger til lejebil.

Det Røde Kort dækker i hele Europa og en række lande som Israel, en del af Rusland og Tyrkiet. Til gengæld dækker det ikke i det land, hvor bilen er indregistreret.

SE VIDEO: Sådan gør du bilen ferieklar

Det fleste må en tur på 'fejebladet'

Ifølge SOS International er det især motorproblemer, punktering og starthjælp, der er årsag til, at vejhjælpen må rykke ud. I 60 procent af tilfældene må bilen efterfølgende en tur op på ’fejebladet’ og bugseres til nærmeste værksted.

”Kør selv-ferien er som et maraton for bilen, som derfor skal være i topform. Og sikrer man sig hjemmefra, at oliestand, dæk, køler- og bremsevæske og batteri er, som det skal være, har man minimeret risikoen for, at bilen strejker undervej,” siger Lone Otto.

LÆS OGSÅ: Uheld på kør selv-ferien