Regeringens kickstartplan

Regering vil samlet set investere et sted mellem 0,5 og 1,5 mia. i en række infrastrukturprojekter. Det er et relativt beskedent beløb set i forhold til, hvad det rent faktisk koster at anlægge veje. FDM undrer sig over, at der ikke bliver investeret mere i vejnettet, når regeringen lægger op til en stor kickstart af dansk økonomi gennem offentlige investeringer.

FDM Mener

Langt de fleste investeringsmidler går til renovering af boliger, skoler og sygehuse samt energiinvesteringer, mens veje og jernbaner synes nedprioriteret i kickstartplanen. Af de 17,5 mia. kr. er 0,75 mia. kr. sat af til veje, jernbaner og kystbeskyttelse og 0,75 mia. kr. til investeringer i anlæg af en kommende betalingsring i hovedstaden - herunder i parkeringspladser og den kollektive trafik.

Kickstartplanen indeholder følgende investeringer i vejnet, kollektiv trafik, betalingsring og parkeringspladser.

0,75 mia. kr. i veje, jernbaner og kystbeskyttelse (her kun opremset vejinvesteringer)
• Udvidelse af Holbækmotorvejen mellem Fløng og Roskilde
• Anlæg af motorvej Ølholm og Vejle
• Vedligeholdelse af veje – herunder den fynske motorvej mellem Langeskov og Nyborg, Frederikshavns-motorvejen mellem Vodskov og Hjallerup. Sydmotorvejen ved Lellinge og Dyrhavehus

0,75 mia. kr. i anlæg af betalingsringen
• Investeringer i anlæg af ringen
• Kollektiv trafik
• Etablering af parkeringspladser

Samlet set er det regeringens plan at investere et sted mellem 0,5 og 1,5 mia. kroner i disse projekter. Det er et relativt beskedent beløb set i forhold til, hvad det rent faktisk koster at anlægge veje, hvilket sandsynligvis hænger sammen med, at flere af projekterne allerede er igangsat og finansieret gennem andre politiske aftaler. Udvidelse af Holbækmotorvejen samt anlæg af motorvej mellem Ølholm og Vejle blev aftalt i forbindelse med finansloven for 2006, hvor der blev afsat hhv. 1,1 mia. kr. samt 1,2 mia. kr., og arbejdet er ifølge Vejdirektoratets hjemmeside i fuld gang begge steder. Med kickstarten fremrykkes disse projekter dog, således de, ifølge Transportministeriet, færdiggøres et års tid tidligere end planlagt.

Læs om finanslovsaftalen fra 2005

Læs information om udbygning af Holbækmotorvejen

Mere om motorvejen mellem Ølholm og Vejle

Det er dog alligevel skuffende, at der ikke bliver investeret mere i vejnettet, når regeringen lægger op til en stor kickstart af dansk økonomi gennem offentlige investeringer. Som FDM flere gange har påpeget, er vedligeholdelsesefterslæbet på de danske veje på op mod 20 mia. kr., hvoraf især de kommunale veje trænger til renovering. Regeringens kickstartpakke består mest af investeringer i bygninger og energi. Og selvom regeringen i regeringsgrundlaget udtrykkeligt anerkender, at mobilitet og vækst hænger sammen, tyder intet på, at bilisterne skal begynde at glæde sig over nye store vejprojekter som fx en havnetunnel i København, en Ring 5 eller en ny Lillebæltsbro. Til gengæld kan pendlere på udvalgte strækninger så glæde sig over at de igangværende vejarbejder bliver hurtigere færdige.

FDM ser nu i stedet frem til finanslovsforslaget, hvor vi forventer, der bliver sat ekstra penge af til renovering af de danske veje, samt til investeringer der fremmer mobiliteten.