Tysk luksusmærke lægges i graven

Daimler har besluttet at nedlægge sit over-luksusmærke Maybach, der aldrig fik has på Rolls-Royce og Bentley. I stedet skal den næste S-klasse bygges i en kæmpe-udgave.

Nyt om biler

Verden bliver snart et bilmærke fattigere. Ikke mange mennesker kommer til at savne det, for det dødsdømte mærke hedder Maybach og har årligt kun haft nogle få hundrede kunder globalt.

Maybach genopstod som bilmærke i 2002. Det fik en levetid på 11 år.
Maybach genopstod som bilmærke i 2002. Det fik en levetid på 11 år.
Daimler-chef Dieter Zetsche siger til flere medier, at koncernen har besluttet at nedlægge Maybach-mærket i 2013, når den nuværende S-klasse udgår.

En anonym medarbejder udtrykker det således over for bladet Auto Week:

Har ikke levet op til forventningerne

- Vi er kommet til den konklusion, at det er bedre at opgive vores tab på Maybach end at fortsætte mod en uvis fremtid med et mærke, der ikke har kunnet leve op til de oprindelige forventninger.

Daimler genoplivede i 2002 Maybach-mærket, efter at koncernen på Tokyo Motorshow i 1997 havde vist en kæmpe konceptbil kaldet Mercedes-Benz Maybach.

Modtræk til Rolls-Royce og Bentley

Maybach er den ultimative luksus og kunderne skulle især findes i Gulf-stateren og i Asien, men selv om det var en slags luksus-Mercedes, var mærket ikke stærkt nok til at konkurrere mod Rolls-Royce og Bentley.
Maybach er den ultimative luksus og kunderne skulle især findes i Gulf-stateren og i Asien, men selv om det var en slags luksus-Mercedes, var mærket ikke stærkt nok til at konkurrere mod Rolls-Royce og Bentley.
Det skete som et modtræk mod BMWs Rolls-Royce og Volkswagens Bentley – de to ultimative britiske luksusmærker, som Daimler gik glip af, da våbenfabrikanten Vickers solgte dem i slutningen af 1990erne.

Maybach består reelt kun af én model, der findes i to længder: den "korte" 57 og den lange 62. Desuden findes den i en delvis åben udgave.

Maybach er grundlagt i 1909 og byggede oprindelig motorer til luftskibe, lokomotiver og – i nazitiden – motorer til Hitlers tunge kampvogne.

Første Maybach i 1919

I 1919 viste Maybach sin første eksperimentalbil, og byggede fra 1921 flere opulente luksuslimousiner. Bilproduktionen kom aldrig i gang efter Anden Verdenskrig.

Daimler opgiver dog ikke over-luksusmarkedet. Det er planen fra 2013 at bygge den næste S-klasse i en størrelse XXL med en akselafstand og totallængde endnu større end den lange S-klasse.

Det er angiveligt planen, at denne variant skal hedde S600 Pullman.