Det bliver værre og værre for Saab

Blodrøde regnskabstal og sorte udsigter tegner sig for det svenske firma. En sponsor er stadig ikke i sigte. Direktøren udelukker ikke betalingsstandsning ”for at beskytte os” og antyder at ”det værste” kan ske.

Nyt om biler

Pengene vælter ud af den slukne kasse, kreditorerne står i kø, samlebåndet har stået stille i næsten et halvt år, og en redningsmand er stadig ikke i syne.

Situationen hos Saab virker mere og mere desperat. Alvoren understreges af regnskabstallene for første halvår, der viser et underskud på 1,5 mia. kr. Det er næsten ti gange mere end første halvår sidste år, hvor Saab skulle lære at stå på egne ben og genstarte produktionen.

I januar 2010 solgte General Motors efter 20 års ejerskab og lige så mange års underskud Saab til et hollandsk baseret selskab, der nu hedder Swedish Automobile.

Ingen produktion i et halvt år

Det store underskud skyldes især, at samlebåndet har stået stille delvis siden marts og helt siden april. Saab mangler penge til at betale sine underleverandører, som derfor har stoppet leverancerne, og nogle vil nu trække Saab i fogedretten.

Et rygte om betalingsstandsning 25. august blev benægtet af Saab, men nu afviser direktør Victor Muller ikke længere den mulighed.

"Vi udelukker ikke noget"

- Vi vil ikke udelukke noget. Vi er fokuseret på situationen, og hvis fogedretten fortsætter, må vi beskytte os selv, siger Muller, som dermed hentyder til en betalingsstandsning, som kan give fred for kreditorerne i en periode.

Tiden arbejder både for og imod Saab. De ansatte skal have løn – hvilket kniber hver måned – og det koster mange penge, uden der er indtægter.

Omvendt har Saab brug for tid, hvis aftalerne med to kinesiske firmaer skal blive godkendt, ligesom Victor Muller rejser verden rundt – senest meldes han i USA og hos en europæisk bank – i et tilsyneladende desperat forsøg på at skaffe risikovillige investorer.

Ingen udsigt til genstart

Der er stadig ingen antydning af, hvornår samlebåndet kan komme i gang. Seneste melding i juli lød på, at det blev sidst i august, måske ind i september.

Ifølge nyhedsbureauet Reuters er Swedish Automobile da også begyndt at forberede sine investorer og ansatte på det værste ved at sige, at det er uvist, om der kan skaffes kapital til at genstarte produktionen på kort sigt, eller om de langsigtede investeringer, der er forhandlet på plads med især kineserne, kan skaffes i tide.