Sikkerheden er ikke hvad den har været hos italienske Fiat. Sidste år fik Fiat Punto som den første bil nul stjerner i Euro NCAP’s sikkerhedstest, og nu er den så gal igen. Det fælleseuropæiske sikkerhedssamarbejde har netop gentestet Fiat Panda. Resultat: Nul stjerner!
Fiat Panda blev sidst testet i 2011 til dengang fire Euro NCAP-stjerner. Men da en Euro NCAP-test kun holder seks år, har Euro NCAP testet bilen igen. Testen afslører en på alle måder forældet sikkerhed. Bilens kollisionssikkerhed er katastrofal dårlig, og sikkerheden for børn på bagsædet er om muligt endnu ringere. I Danmark er en automatisk nødbremse ganske vist standard. Nødbremsen virker dog kun op til 30 km/t. og ikke for bløde trafikanter. Ellers fås ingen af de nye sikkerhedssystemer til Panda.
”Fiat Panda har efterhånden mange år på bagen. Det undskylder dog ikke, at Fiat har forsømt løbende at forbedre sikkerheden, som er på et katastrofalt lavt niveau for en bil, der i 2018 stadig kan købes fra ny. Hvor andre bilproducenter bruger milliarder på at udvikle sikkerheden, virker det som om, at Fiat helt har opgivet og ser stort på sikkerheden. At bilen i Danmark har en automatisk nødbremse som standard, er som et plaster på et åbent benbrud, når man ser på den øvrige sikkerhed. Det er ganske enkelt pinligt,” siger FDMs repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen, og tilføjer:
”At Fiat Panda kan falde fra fire til nul stjerner på syv år skyldes, at Euro NCAP løbende har skærpet kravene til sikkerheden. Derfor er bilen heller ikke mindre sikker i dag, end den var i går. Men det siger sig selv, at skal man købe ny bil, kan FDM på ingen måde anbefale Fiat Panda.”
Der er i årets første 11 måneder solgt lige knap 250 Fiat Panda. Bilens fås fra 120.000 kroner.
Det er dog ikke kun Fiat Panda, der har ondt i sikkerheden i årets sidste Euro NCAP-test. Også den nye store Jeep Wrangler dumper med et brag og lander på én Euro NCAP-stjerne.
”Jeep Wrangler, der er på vej til Danmark, klarer sig ikke meget bedre end Fiat Panda. Kollisionssikkerheden er mildest talt ringe, og bilen var tæt på at bryde helt sammen i crashtesten. Kun takket være en simpel fartbegrænser og selehuskere på alle pladser redder Jeep Wrangler den ene stjerne hjem. Et katastrofalt ringe resultat taget i betragtning, at det er en helt ny bil. Som bilkøber bør man gå langt uden om,” siger Søren W. Rasmussen.
Hvordan sikkerheden i nye biler bør se ud, viser testens øvrige seks biler: Audi Q3, BMW X5, Hyundai Santa Fe, Jaguar I-Pace, Peugeot 508 og Volvo V60. Alle seks biler kører sikkert de maksimale fem Euro NCAP-stjerner i hus. Fælles for bilerne er ikke bare, at alle de nye sikkerhedssystemer er standard. Modsat Panda og Wrangler har alle seks dukse en meget flot kollisionssikkerhed, der sikrer bilens passagerer godt i tilfælde af et sammenstød.
”Det er seks meget flotte resultater, der viser, at det godt kan lade sig gøre at lave sikre biler, selvom Euro NCAP skærper kravene. Hvis bare alle bilproducenter lagde samme ressourcer i udviklingen af sikkerhed,” siger Søren W. Rasmussen.
De testede biler:
Audi Q3: 5 Euro NCAP-stjerner
BMW X5: 5 Euro NCAP-stjerner
Fiat Panda: 0 Euro NCAP-stjerner
Hyundai Santa Fe: 5 Euro NCAP-stjerner
Jaguar I-Pace: 5 Euro NCAP-stjerner
Jeep Wrangler: 1 Euro NCAP-stjerne
Peugeot 508: 5 Euro NCAP-stjerner
Volvo V60: 5 Euro NCAP-stjerner