Ny diesel et godt træk for Mazda 6

Mazda 6 har fået ny make-up og en revideret dieselmotor, der byder på kraft og lydkomfort af høj klasse.

Mazda 6
Forpremiere

Motor mener: Den nye udgave af Mazda 6 turbodiesel er skarp i både præstationer og pris. For en gangs skyld er mindste motorydelse med mellemste udstyrsniveau det bedste køb.

Det er ikke til at se det, hvis man ikke lige ved det – men der er forskel på første udgave og anden udgave af Mazda 6. Det er mest omkring front og bagende, lygter og luftindtag, der er kosmetiske ændringer. De mærkbare og hørbare ændringer er usynlige.

Ændringer af detaljer omkring luftindtag og lygter er de eneste synlige tegn på en ny udgave af Mazda 6.
Ændringer af detaljer omkring luftindtag og lygter er de eneste synlige tegn på en ny udgave af Mazda 6.
Affjedringen er endnu mere kompetent med andre gummibøsninger og lidt blødere fjedre. Resultatet er mindre støj fra vej til kabine og et dejlig rundt og dæmpet lydbillede. Den reviderede dieselmotor har en ændret motorstyring og en mindre turbolader med hurtigere reaktionstid og opfylder nu euro-5 normen for forurening.

Fra den første rullede meter er det tydeligt, at der er nye boller på suppen. Bundtrækket er overbevisende, og det er interessant, at afsættet i den tyndeste udgave med 129 hk og 340 Nm opleves næsten lige så friskt som i den mellemste version med 163 hk og den højeste med 180 hk.

Især motorens hurtige og villige reaktion på speederen giver det positive indtryk. De 340 Nm er til rådighed fra 1.800 o/min. til 2.600 o/min., men det føles, som om de er der allerede ved 1.500 o/min og hele vejen op til de maksimale 4.000 o/min.

Overskuelig indretning og glimrende muligheder for at indrette sig bag rattet er en anden af Mazda 6s kvaliteter.
Overskuelig indretning og glimrende muligheder for at indrette sig bag rattet er en anden af Mazda 6s kvaliteter.
Både kabinen og mekanikken i den modificerede Mazda 6 er blevet kigget efter i sømmene. Materialerne er opgraderet, kontakterne har klik-klik præcision, gearskiftet er mere letgående og kontant, samspillet imellem kobling og speeder er bedre, især på High Power-udgaven med 180 hk, styringen har fin balance imellem styrekraft og præcision, og endelig har bremserne lineært pedaltryk med overbevisende bremsekraft.

For de 310.000 kr., som en Mazda 6 sedan med Go-udstyr eller 325.000 kr. med Advance-udstyr og 129 hk og 340 Nm koster, er man lige så godt hjulpet som med 163 hk eller 180 hk. De 340 Nm giver udslaget, og at motoren trækker samme høje udveksling som de to stærkere, viser, at der er saft bag tallet.

En ny 6-trins gearkasse forbinder motoren med forhjulene på alle tre udgaver. Udvekslingen er meget høj, men ikke for høj til de momentstærke motorer. Fordelen er lave omdrejninger ved rejsefart og dermed også et lavere og mindre trættende støjniveau.

Ser vi på præstationerne, kører de 129 hk 19,2 km pr. liter diesel, og både de 163 hk og 180 hk tilbagelægger 18,5 km pr. liter. Det er ganske pænt.

2.2 liter turbodieselmotoren har tre forskellige ydelser fra 129 hk/340 Nm, 163 hk/360 Nm til180 hk/400 Nm. Den mindste har rigelige kræfter til de flestes behov.
2.2 liter turbodieselmotoren har tre forskellige ydelser fra 129 hk/340 Nm, 163 hk/360 Nm til180 hk/400 Nm. Den mindste har rigelige kræfter til de flestes behov.
Heller ikke i kraftudfoldelserne er der den store forskel. 129 hk-udgaven spurter fra 0 til 100 km/t. på 10,7 sek. og videre til en topfart på 195 km/t., hvor de to stærkere bruger henholdsvis 8,7 sek. og 8,5 sek. og har 212 km/t. og 218 km/t. som topfart.

Også i pris er Mazda 6 skarp i forhold til konkurrenter som Toyota Avensis, Opel Insignia og Ford Mondeo. For eksempel koster Avensis 2.0 D-4D T1 med 126 hk 344.903 kr. i forhold til Mazda 6 2.2 Go med 129 hk til 310.000 kr. Avensis 2.2 D-4D T2 med 150 hk koster 415.060 kr. mod 360.000 kr. for Mazda6 2.2 Premium med 163 hk til 360.000 kr.