Ny Ford Focus kommer til verden

Som første danske medie var Motor til prøvekørsel af den nye Ford Focus. Bilen er en opvisning i avanceret teknologi, man normalt ikke ser i denne klasse. Samtidig er det basale på plads: den er rummelig og velkørende.

Ford Focus
Forpremiere

Focus har i udpræget grad profiteret af Fords nye Kinetic Design. Den er let at kende, og man er ikke i tvivl om at det er en ny bil, når man ser den i trafikken.
Focus har i udpræget grad profiteret af Fords nye Kinetic Design. Den er let at kende, og man er ikke i tvivl om at det er en ny bil, når man ser den i trafikken.
Motor mener: Ford Focus er bedre end nogensinde. Sikkerheden er på niveau med langt større biler, og så kører den som en drøm. Spørgsmålet er, om det går ud over Mondeo?

Den nye Ford Focus er på vej til Danmark og resten af verden. For første gang nogensinde producerer Ford én fælles bil til hele verden.

Det har fabrikken ganske vidst hævdet at den gjorde med både den gamle Focus og Mondeo, men med ret store forskelle fra land til land. Nu er der altså fælles fodslag på alle Fords fabrikker verden over, og ud over designet er det tilmed motorer, udstyr og sikkerhed, der bliver ensrettet.

Kabinen i den nye Ford Focus.
Kabinen i den nye Ford Focus.
Det er bestemt ikke den laveste fællesnævner, der har vundet. For første gang i denne klasse ser vi udstyr, man ellers kun forbinder med de største udgaver fra Volvo og Mercedes. Man kan således bestille bilen med en fartpilot, der selv holder afstand og selv bremser op, hvis bilen foran stopper, uden at man har set det.

Den elektriske servo er desuden koblet til et kamera, så rattet både vibrerer og drejer af sig selv, hvis man er ved at køre ud af sin vognbane, og andre sensorer holder øje med de øvrige trafikanter. Et kamera holder øje med trafikskiltene, og symbolet med hastighedsgrænsen begynder at blinke, hvis man kører for stærkt – et system der også gælder ved midlertidig skiltning, f.eks. i forbindelse med vejarbejder.

Også førerens kørestil overvåges, og et signal om tid til en kaffepause eller en powernap lyser op, hvis systemet aner uråd.

Ford Focus er en naturlig forstærkning af den tone, som C-Max slog an, og Focus fuldender så at sige paletten med sin firedørs sedan, sin femdørs hatchback og den store stationcar. 

Focus kommer både som femdørs hatchback, firedørs sedan og femdørs stationcar.
Focus kommer både som femdørs hatchback, firedørs sedan og femdørs stationcar.
Køreegenskaberne i den nye Ford Focus virker særdeles opmuntrende, og det er tydeligt at mærke, at Ford har opgraderet dette område i forhold til den mere famileorienterede Ford C-Max. Ford Focus virker simpelthen mere mere adræt, og man føler sig langt mere i eet med bilen end i den større og højere C-Max.

Servostyringen er 100 procent elektrisk, hvilket ind i mellem kan opleves lidt kunstigt, men her er det lykkedes for Ford at skabe en usædvanlig fin fornemmelse, når man sidder med rattet i hænderne. Det gør det sjovt at køre i Focus. Ford hævder, at det er en væsentlig dyrere løsning end normalt, men at den ud over muligheden for at kunne finjustere styrekræften også er valgt for at kunne integrere flere sikkerhedssystemer, samt for at få brændstofforbruget reduceret, idet en elservo jo kun skal bestille noget, når man drejer på rattet.

I maskinrummet er der lagt i ovnen til noget af en fest, hvis man vel at mærke kravler lidt op ad prisstigen og vælger den nye Ecoboost benzinmotor, som er en turboladet 1.6er med enten 150 hk eller 183 hk.

Powershift-gearkassen med dobbeltkobling giver bløde gearskift.
Powershift-gearkassen med dobbeltkobling giver bløde gearskift.
Vi kørte i den krafigste af de to udgaver, og den motor er helt fantastisk. Det er sjovt at mærke, hvordan den nye benzinmotor-teknik med turbo og direkte benzinindsprøjtning mindsker det forspring dieselmotorerne ellers har haft, når det handler om trækkraft. Kun brændstofforbruget er stadig noget større for benzinmotorerne.

Billigste variant får en 105 hestes 1.6-liters benzinmotor med direkte indsprøjtning, men uden turbo. På dieselsiden er det 1.6- og 2.0-liters motorer, der står for udvalget, og de største af dem fås med Powershift gearkassen med dobbeltkobling – en teknik, der bringer Focus op i den teknologiske superliga.

I forhold til den gamle Focus er den nye kun vokset marginalt i de udvendige mål. Alligevel opleves bilen en hel del større indvendigt, hvilket tilskrives en langt bedre pladsudnyttelse end før. Både ved for- og bagsæder kan selv voksne få plads, og en umiddelbar sammenligning med VW Golf – som ellers er noget af det mest rummelige der fås – ender uafgjort.

På sikkerhedssiden er der gjort alt for, at Focus i lighed med C-Max også kan opnå de maksimale fem stjerner i Euro NCAP-crashtesten. Det får vi inden længe at se, men en af nyskabelserne er i den sammenhæng en B-stolpe, der er opbygget med fem pladetykkelser, der er svejset sammen med laserteknologi. Det giver en langt stærkere konstruktion, uden at vægten samtidig øges.

Priserne starter på cirka 260.000 kr., når bilen når Danmark i slutningen af april.