Ny mærkning af benzin og diesel på vej

Nyt brændstofmærke skal gøre det lettere for bilisterne at finde den rigtige benzin og diesel til bilen i hele EU. Det nye mærke vil give forbrugerne mere tryghed i valg af brændstof, mener FDM.

Pressemeddelelse

Bilisterne vil inden længe støde på et nyt mærke, når de trækker pistolen på en af landets tankstationer.

En ny EU-mærkningsordning betyder, at både standere og pistoler fra oktober skal være forsynet med et mærke, der angiver, hvor meget bioethanol der er blandet i brændstoffet.

I Danmark vil benzinstandere og -pistoler blive forsynet med et E5-mærke, som fortæller, at der højst fem procent bæredygtigt bioethanol i benzinen. Kører man diesel, vil man støde på mærket B7, der tilsvarende fortæller, at der er op til syv procent biodiesel i dieslen.

”Brændstoffet vil dog være helt det samme som hidtil, ligesom benzinen og dieslen vil hedde det samme. Den eneste forskel, man som bilist vil opdage, er, at pistolerne og standerne vil blive suppleret med de nye E5 og B7 mærker,” siger leder af teknisk rådgivning i FDM, Lone Otto.

Også nye biler vil fremover være forsynet med det nye brændstofmærke på eller omkring tankdækslet og fortælle, hvilket brændstoftype den enkelte bil kan køre på. For nye benzinbiler vil mærket være E10, som angiver, at bilerne kan køre på E-mærket benzin op til E10.

Det nye brændstofmærke indføres samtidigt i hele EU samt Norge, Schweiz, Island, Tyrkiet m.fl. og skal gøre det nemmere for bilisterne at finde det brændstof, der passer til deres bil.

Baggrunden er, at flere EU-lande allerede i dag tilbyder forskellige brændstoftyper, hvoraf nogle har en højere andel af bioethanol. Det gælder eksempelvis i Tyskland, hvor man i dag kan tanke E10 benzin som alternativ til Super, der fremover vil blive mærket E5.

”Selvom brændstoffet er det samme, hedder det noget forskelligt rundt om i Europa. Det skaber forvirring om, hvad man kan tanke og er hvert år årsag til fejltankning. Derfor er det godt, at man nu introducerer et fælleseuropæisk mærke, der gør det mere tydeligt for forbrugerne, hvilke typer brændstof de tanker, og om det passer til bilen. Det har FDM længe efterlyst,” siger leder af teknisk rådgivning i FDM, Lone Otto.

Frem til 2020 vil der herhjemme ikke blive ændret på procenten af bioethanol i brændstoffet, som altså fortsat kun vil være E5 og B7. Det er dog muligt, at E10-benzin på sigt også introduceres i Danmark. Sker det, vil tankpistoler og -standere blive forsynet med det runde E10-mærke.