Ny type sommerdæk giver konkurrenter baghjul

Kvaliteten af sommerdæk bliver bedre og bedre. Men der er stadig stor forskel på både bremselængde og holdbarhed, viser FDMs store test af 16 nye sommerdæk, hvor særligt ét skiller sig ud.

Pressemeddelelse

Foråret er ikke mange kalenderblade væk, og dermed nærmer sæsonen for sommerdæk sig også. Med sine hårdere gummiblandinger og anderledes slidmønster er sommerdæk nemlig et mere sikkert og komfortabelt valg, når temperaturen begynder at stige.

Men selvom sommerdæk de senere år generelt er blevet bedre, og forskellen på de dæk, der klarer sig bedst og ringest, er blevet mindre, bør man alligevel se sig for, hvis der står sommerdæk på indkøbssedlen.

Det viser årets store test af sommerdæk, som FDM har lavet i samarbejde med en række europæiske bilklubber.

Årets test er gået en smule op i ’skostørrelse’, og der er testet 16 dæk i størrelsen 17-tommer (215/55 R17). Det er dæk, der passer til de populære, mindre SUV’er som VW T-Roc, Skoda Karoq og Hyundai Kona.

”Sommerdæk bliver stadig bedre, og i år dumper ingen af testens dæk. Faktisk klarer de fleste sig over middel eller bedre. Et dæk giver dog de andre baghjul: Continentals nye sommerdæk. Der er tale om en helt ny dækteknik og brug af nye materialer, som giver nogle sikkerhedsmæssige egenskaber, der især imponerer på våd vej. For eksempel i den del af testen, hvor bilerne skal bremse ned fra 80 km/t. på våd vej. Her fortsatte de øvrige dæk, langt efter de havde passeret den holdende bil med Continental-dækket, med hastigheder på mellem 23 og 35 km/t.,” siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

Ud over at teste dækkenes bremse- og styreegenskaber indgår deres miljøegenskaber nu også i den samlede bedømmelse. I lighed med vinterdæk er sommerdæks rullemodstand (brændstofforbrug), holdbarhed og partikelforurening, samt hvor bæredygtigt de er produceret, også taget med i bedømmelsen.

”Det giver god mening at skærpe fokus på dækkenes samlede miljøbelastning, hvor både deres partikelforurening og støj er konkrete lokale gener. Men heller ikke her falder nogle af de 16 dæk igennem. Til gengæld er der stor forskel på dækkenes slidstyrke. Hvor det mest slidstærke dæk holdt næsten 70.000 km, var der kun 26.000 km i det mindst holdbare dæk. Altså en forskel på over 40.000 km,” siger Søren W. Rasmussen og tilføjer:

”Valg af dæk bør dog først og fremmest handle om sikkerhed. Det er derfor, sikkerhed vægtes med 70 procent i vores test og miljø med 30 procent. Har man en ældre bil og et beskedent kørselsbehov, skal man ikke nødvendigvis vælge dæk fra øverste hylde, men man bør altid lade gode bremseegenskaber på våd og tør vej gå forud for eksempelvis en god holdbarhed og lav rullemodstand.”

FDMs 8 råd til dig, der skal købe dæk                

  • Ved køb af to eller flere dæk, skal du sørge for, at de nye dæk om muligt har samme produktionsdato eller tilnærmelsesvis tæt på og dermed også samme egenskaber.
  • Køb ikke nye dæk, der er mere end tre år gamle. Oplysninger om dækkenes alder kan findes i DOT-specifikationen på dækket.
  • Køb om muligt nye dækmodeller for at drage fordel af den tekniske udvikling og de forbedringer, som dækproducenterne løbende foretager.
  • Brug altid fire dæk af samme model og type. Vær dog opmærksom på, at nogle biler benytter forskellige dækstørrelser for og bag.
  • Sommerdæks mønsterdybde bør ikke komme under 3 mm.
  • Hvis mønsterdybden er forskellig på de fire dæk, skal du montere dækkene med mest mønster på bagakslen, da dette især i sving øger kørestabiliteten på grund af dækkenes bedre evne til at overføre kræfter på tværs af kørselsretningen.
  • Kontrollér dæktrykket regelmæssigt, helst hver anden uge.
  • Ved tung last i bilen skal dæktrykket øges i henhold til bilfabrikantens specifikationer.

Hent billede 1

Hent billede 2