Ny undersøgelse: Grønne biler er også sorte

Ikke alle elbiler er lige grønne. Ny stor undersøgelse af 61 bilers livscyklus viser, at enkelte elbiler udleder næsten lige så meget CO2, som en dieselbil. Samlet set er elbiler dog stadig klart bedre for klimaet end benzin- og dieselbiler.

Pressemeddelelse

En udledning på nul gram CO2 har fået mange til at kaste deres kærlighed på elbilerne. Men sandheden om de grønne biler har flere nuancer, og enkelte af bilerne er så mørkegrønne, at de næsten er sorte. Det viser en ny livscyklus-undersøgelse (LCA) af 61 biler, hvor man har beregnet bilernes samlede CO2-aftryk over deres levetid. Undersøgelsen, der er den hidtil største af sin slags, omfatter både elbiler, plugin-hybrider og benzin- og dieselbiler. En enkelt brintbil og to hybridbiler er også med.

Det er den uvildige testorganisation Green NCAP, som FDM er en del af, og som støttes af EU, der står bag undersøgelsen af bilernes ’vugge til grav’-regnskab. I CO2-regnskabet indgår udvinding af råstoffer, fremstilling af komponenter, produktion af selve bilen, skrotning og den samlede udledning fra el/brændstof over bilens levetid, som er sat til 240.000 km og 16 år.

”Der er et stort fokus på klimavenlige biler. Det mærker vi i vores rådgivning, hvor vi får mange henvendelser om elbilernes reelle klimabelastning, som mange er i tvivl om. Derfor er det også helt nødvendigt med troværdige livscyklusanalyser, som åbent og gennemsigtigt deklarerer bilers samlede klimabelastninger igennem deres levetid. Green NCAP har gennem årene testet bilers miljø- og klimaaftryk under kørsel, men med den nye undersøgelse får forbrugerne nu endnu bedre mulighed for at træffe det bedst mulige valg af bil for dem,” siger chefkonsulent i FDM Ilyas Dogru.

Undersøgelsen af de 61 biler viser, at den ’sorteste’ elbil samlet set udleder lige så meget CO2 i sin levetid, som den ’grønneste’ dieselbil. Begge har et CO2-aftryk, der svarer til 175 gram CO2 pr. km.

”Elbiler er bagud på CO2-point, når de ruller ud fra fabrikken. Årsagen er bilernes batterier, som er klimatunge at producere. Derfor er det også vigtigt, at man ikke køber en elbil med et større batteri, end man har behov for. Jo større og tungere det er, jo længere tid går der, før en elbil indhenter benzin- og dieselbiler. Over tid er der dog ikke tvivl om, at elbiler er de mest klimavenlige, og så er de også billigere i det samlede bilejerskab,” siger Ilyas Dogru og tilføjer:

”Det helt afgørende er også, hvor strømmen kommer fra. I undersøgelsen er der taget udgangspunkt i et EU-gennemsnit. Havde man derimod taget udgangspunkt i dansk strøm, som er grønnere, havde testen set anderledes ud. Det samme gør sig gældende, hvis man havde taget udgangspunkt i eksempelvis polsk strøm, som er langt sortere.”

Vigtige pointer fra Green NCAP’s LCA-rapport:

  • Størrelsen og vægten af en bil – uanset drivmiddel – har stor betydning for klimabelastningen under produktionen
  • Størrelsen og vægten af en bil har stor betydning for forbrug/klimabelastning under kørslen
  • Store og kraftige elbiler er samlet set kun lidt bedre end små benzinbiler
  • Fremstilling/transport af fossile brændstoffer har en relativ lille klimabelastning, men benzin- og dieselbiler har en meget høj klimabelastning, når brændstoffet forbrændes under kørslen

Hent grafik

Hent billede