Nye miljøkrav giver rødt kort til hver 10. dieselbil

Nye skærpede regler betyder, at de ældste dieselpersonbiler fra 1. oktober ikke længere må køre ind i landets fem byer med miljøzoner. Det rammer lige knap hver 10. dieselbil. FDM støtter de krav, men efterlyser forhøjet skrotpræmie til de gamle dieselbiler.

Pressemeddelelse

Fem af landets største byer bliver fra søndag den 1. oktober lukket land for godt 63.000 bilejere.

Her træder nye, skærpede krav i kraft, som betyder, at alle dieselpersonbiler nu skal have et partikelfilter, hvis de vil køre ind i en af landets fem byer, der i dag har miljøzone. Det er København, Frederiksberg, Aarhus, Odense og Aalborg.

Kører man ind i en miljøzone uden, er bøden på 1.500 kr.

Samme krav gælder allerede for busser, lastbiler og varevogne på gule plader og ’papegøjeplader’.

Det er dels kameraer ved indkørslen til miljøzonerne, dels kameraer i zonerne, som sikrer, at reglerne overholdes.

Konkret rammer stramningerne ejerne af dieselpersonbiler med Euronorm 4 eller lavere. Det er typisk biler fra 2009 eller før. Euronormen indikerer bilens miljøegenskaber og er gennem årene løbende blevet skærpet.

Ifølge Bilstatistik rammer de nye krav på landsplan op mod 63.088 dieselpersonbiler, som nu skal have eftermonteret et godkendt partikelfilter, hvis de fortsat vil kunne køre ind i de større byer. Men det er langtfra muligt på alle biler, ligesom det kan være meget dyrt at eftermontere.

Er man i tvivl om, om ens bil må køre ind i miljøzonerne efter 1. oktober, kan man slå den op i Køretøjsregistret DMR.

”Der er ingen tvivl om, at de ældste dieselpersonbiler uden partikelfilter er blandt de mest svinende. Derfor bakker vi i FDM op om de nye skærpede krav i landets miljøzoner, så nu også dieselpersonbiler uden partikelfilter holdes ude af de store byer,” siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange.

FDM så dog gerne, at man fra politisk side imødekom de berørte bilejere, som risikerer nu ikke længere at kunne bruge deres biler.

”Med de nye krav er mange nu reelt tvunget til at købe en nyere bil. Derfor mener vi også, det vil være mest rimeligt, hvis man samtidig hjalp bilejerne af med deres gamle biler for eksempel med en forhøjet skrotpræmie. Det har man tidligere gjort med succes. Alternativt kunne man øge det tilskud, bilejerne i dag kan få til eftermontering af partikelfilter afhængigt af ens skattepligtige indkomst,” siger Dennis Lange.

Hent grafik

Hent billede