Nye motorer debuterer i Volvo S60

Nye Volvo-motorer imponerer med masser af kræfter og et meget lavt forbrug. Et nyt 8-trins automatgear løfter køreoplevelsen betydeligt.

Her er det en Volvo S60 med D4-motoren, som på papiret kører op mod 27 km pr. liter
Forpremiere

Alle de nye motorer har kun fire cylindre. De er udviklet af Volvo selv og erstatter de mange forskellige motorer, som Volvo hidtil har lånt fra Ford og Peugeot/Citroën.
Alle de nye motorer har kun fire cylindre. De er udviklet af Volvo selv og erstatter de mange forskellige motorer, som Volvo hidtil har lånt fra Ford og Peugeot/Citroën.
Motor mener: Volvo kan sagtens kan blande sig med de bedste, når det drejer sig om at bygge nye motorer. Dieselmotorerne er i verdensklasse, mens benzinmotorerne blot er fremragende.

Skilsmissen mellem Volvo og Ford er endnu ikke helt afviklet, men Volvo har brugt de sidste fire år på at udvikle en serie af helt egne motorer, så det så småt kan blive slut med at bruge Fords motorer, som ellers har siddet i rigtig mange Volvoer gennem de seneste år.

I første omgang er det dog kun 60- og 70-serien med de kraftigste udgaver og kun dem med tohjulstræk, der kan nyde godt af nyhederne, men i løbet af de næste to år udfases alle Fords maskiner, og så er det planen, at de nye firecylindrede benzin- og dieselmotorer – begge på to liter – skal udgøre grundstammen i alle motorvarianterne.

I alt kommer der fire versioner af benzinmotoren og fire versioner af dieselmotoren, men Volvo har allerede løftet sløret for en fremtid, hvor der også vil komme trecylindrede motorer baseret på samme konstruktion, men hvor man populært sagt har kappet en cylinder af.

Slut med fem og seks cylindre

Instrumentbordet har fået et lille løft i alle de nye 2014-modeller. Bemærk bl.a. muligheden for at få de digitale instrumenter, vi kender fra V40.
Instrumentbordet har fået et lille løft i alle de nye 2014-modeller. Bemærk bl.a. muligheden for at få de digitale instrumenter, vi kender fra V40.
På benzinsiden er den nye motorgeneration samtidig begyndelsen på enden for Volvos egen femcylindrede motor, der kom på markedet for over 20 år siden sammen med Volvo 850.

Både den fem- og sekscylindrede motor fases ud, men det sker over de kommende år, idet de gamle motorer fortsætter i versionerne med firehjulstræk. Det skyldes, at de nye motorer ikke passer ned i de eksisterende biler, hvis der også skal monteres træk til baghjulene.

På dieselsiden udfases den femcylindrede motor på samme vis over de næste par år.

Topmodellen blandt benzinmotorerne er en firecylindret T6 med både turbolader og remtrukket skruekompressor. Tilsammen hjælper de med at pumpe ydelsen op til hele 306 hk – lidt mere end den gamle sekscylindrede rækkemotor kunne præstere. Hemmeligheden bag de mange kræfter er – ud over trykladningen – en direkte benzinindsprøjtning og avanceret motorstyring.

En T5 med kun turbolader kommer også inden længe, og den kommer til at yde 245 hk, mens en T4 og en T3 senere dukker op med hhv. 190 hk og 150 hk.

Dieseltryk på 2.500 bar

De nye benzin- og dieselmotorer er bygget over de samme moduler med ens slagvolumen og krumtapaksel. Cylinderne er dog lidt kraftigere i dieseludgaven på grund af det højere kompressionsforhold på 15,8:1 mod bare 9,3:1 i benzinudgaven.
De nye benzin- og dieselmotorer er bygget over de samme moduler med ens slagvolumen og krumtapaksel. Cylinderne er dog lidt kraftigere i dieseludgaven på grund af det højere kompressionsforhold på 15,8:1 mod bare 9,3:1 i benzinudgaven.
På dieselsiden er topmodellen indtil videre en D4 med 181 hk. Den får senere en overmand med hele 230 hk, foruden to mindre versioner med hhv. 150 og 120 hk.

Dieselmotoren leverer de mange kræfter takket være en helt ny indsprøjtningsteknik med separat styrede indsprøjtningsdyser, som hele tiden måler trykket i hver cylinder, og som på den baggrund beregner individuelt hvornår og hvor meget diesel, der skal til hver cylinder.

Dieselolien sprøjtes ind med op til 2.500 bar, og det giver en forbløffende ren forbrænding. Uden brug af additiver kan de nye motorer således klare de kommende Euro 6-emissionskrav. Teknikken gør også D4-motoren ekstremt økonomisk, og monteret i en Volvo S60 kommer CO2-udledningen helt ned på 99 gram pr. km, hvilket modsvarer at bilen kan køre 27,0 km pr. liter. Det er rekord for biler i den klasse.

De nye motorer dukker allerede op i Danmark efter nytår og kommer fra motorfabrikken i Skövde i Sverige, hvor man netop har omstillet produktionen til de nye motorgenerationer.

Nyt automatgear

De nye diesel- og benzinmotorer dukker første gang op i de faceliftede modeller i 60- og 70-serien.
De nye diesel- og benzinmotorer dukker første gang op i de faceliftede modeller i 60- og 70-serien.
Vi har haft lejlighed til at prøve flere udgaver af Volvo S60, V60 og XC60 med den nye T6-benzinmotor og den nye D4-dieselmotor. I alle udgaver var motorerne koblet sammen med en helt ny 8-trins automatgearkasse, som erstatter den gamle med kun seks gear.

Vi lagde ud med benzinudgaven med 306 hk i en XC60. Her har den kun forhjulstræk, men den kunne alligevel lægge fra land på en måde, man kun sjældent oplever. Kompressoren leverer et solidt bundtræk, og når kompressoren kobles fra ved ca. 3.500 omdrejninger, har den store turbolader allerede godt fat, og overgangen bliver umærkelig.

Gearkassen arbejder sideløbende trygt med at vælge det bedst egnede af de otte gear, og den samlede køreoplevelse er derfor meget positiv. Inde i bilen er et aktivt antistøj-system med til at undertrykke motorstøjen, som høres fint under acceleration, men som så stort set forsvinder ved stabiliseret fart.

Selv om benzinmotoren således er glimrende, er det alligevel dieselmotoren, der imponerer mest. Trækkræften her er slående, motorgangen forbløffende rolig og jævn, og det samlede køreindtryk er uden tvivl det bedste, vi har oplevet i en Volvo siden de glade V8-dage, fra før alting handlede om CO2.

Der er virkelig sket noget med den samlede oplevelse af Volvos biler, og den nye drivlinje slår på overbevisende måde det, vi kender fra Mercedes, og kommer faktisk ret tæt på oplevelsen i en BMW, der dog stadig kan noget, ingen andre kan.

Målt på CO2-udslip og brændstofforbrug er Volvo til gengæld nået længere end alle andre med samme ydelse. Og det er noget der tæller, i en verden, hvor vi har lovet hinanden, at vi vil blive mere miljøvenlige år for år.