Det er ikke bare for fører og passagerer, at sikkerheden i nye biler er blevet bedre. Det gælder også for de bløde trafikanter. Det skyldes i høj grad de nye nødbremsesystemer, der nu selv genkender og bremser for fodgængere og cyklister. At systemerne efterhånden er muligt udstyr i langt de fleste nye biler, kan Euro NCAP tage en stor del af æren for. Det europæiske sikkerhedssamarbejde har nemlig løbende skærpet kravene for at opnå de maksimale fem Euro NCAP-stjerner.
Og det var netop denne topkarakter, der kom i brug i årets anden Euro NCAP-test, som bare tæller to biler, Citroën C5 Aircross og Range Rover Evoque. Begge biler klarer sig til de maksimale fem stjerner. I hvert fald i Danmark.
Citroën C5 Aircross er nemlig testet med og uden sikkerhedspakke, der indeholder en nødbremse, som selv genkender cyklister. Uden den falder bilen fra fem til fire Euro NCAP-stjerner. Herhjemme vil bilkøbere dog kun få mulighed for at købe Citroën C5 Aircross i udgaven til fem stjerner.
”De automatiske nødbremsesystemer bliver stadig bedre, og har for længst vist sig som et af de vigtigste nye sikkerhedssystemer. Derfor er det kun positivt, at den danske Citroën-importør har valgt, at alle udgaver i Danmark har sikkerhedspakken som standard. På den måde har bilkøbere ikke mulighed for at vælge dele af de vigtige systemer fra. Det skal importøren have ros for,” siger FDM’s repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.
Også puljens anden bil, den nye generation af Range Rover Evoque, hører hjemme i den populære SUV-klasse. Også her er sikkerheden i top.
”Der er ikke mange fingre at sætte på den nye Range Rover Evoque, når det gælder sikkerheden. Særligt kollisionssikkerheden er imponerende god, ligesom den nye Evoque-model har alle de nye sikkerhedssystemer som standard. Det er derfor en bil, hele familien trygt kan sætte sig ind i,” siger Søren W. Rasmussen.
Se alle resultaterne fra den seneste og tidligere Euro NCAP-test
Hent billede (Citroën C5 Aircross)
Hent billede (Range Rover Evoque)