Det er snart slut med VWs flagskib Phaeton. Limousinen, der er en konkurrent til bl.a. søsterbilen Audi A8 og Mercedes-Benz S-klasse, er aldrig blevet en salgssucces, og nu går det så sløjt, at produktionen nedlægges.
Det sker ved udgangen af marts 2016 bekræfter VW over for branchebladet Automobilwoche.
Det har undret mange, hvorfor VW har holdt fast i salgsfiaskoen Phaeton, der var et barn af imperiebyggeren og tidligere bestyrelsesformand Ferdinand Piëch.
Sælger sløjt, er udgået i USA
Prestigebilen har aldrig slået igennem, og en betydelig del af de producerede biler kører rundt med WOB-nummerplader – kendetegnet for Volkswagens hjemby Wolfsburg. En stor del af de øvrige har kinesiske nummerplader. Selv i USA er bilen udgået.
Produktionsstoppet kunne være en del af den akutte spareplan, som Volkswagen har måttet pålægge sig selv efter dieselskandalen, men det er ikke bekræftet.
Elversion kommer i 2019
Det var ventet, at Phaeton blev et – permanent – offer for krisen, men VW skyndte sig at meddele, at der i stedet vil komme en ren elektrisk version – og kun i en sådan – i næste generation.
Denne kæmpe-elbil kan tidligst være klar i 2019.
Luksusfabrik bliver tom i flere år
I mellemtiden kommer VWs prestige-fabrik i Dresden, Gläsernen Manufaktur, til at ligge stille hen. Phaeton er eneste bil, der bygges på glasfabrikken midt i Dresden, hvor bilerne til dels bygges med håndkraft.
Den lange stille periode skal bl.a. bruges til at ombygge fabrikken til næste generation. Desuden vil den stadig fungere som showroom og udleveringssted.