Efter sin europæiske verdenspremiere i oktober har kinesiske Lynk & Co nu haft sin første optræden i hjemlandet. Og den optræden – opført på Auto Shanghai 2017 - var mærkelig.
Standen var spærret af under hele præsentationen og en tid efter, så mediefolk, der ikke var inviteret af Lynk & Co, ikke kunne komme ind.
Verdensnyhed gemt væk
Dagens hovedperson, den kommende sedan-model 03, befandt sig inde i et glasbur, så det var umuligt for pressen at ordentlige billeder af nyskabelsen. Af en eller anden grund var en kasketklædt DJ lukket inde sammen med bilen, så hans høje musik – mest bassen - sivede ud til publikum.
Lige så uforklarligt var, at bilens byggesten, Volvo-Geelys CMA-platform, var anbragt i et gigantisk akvarium.
Og da Lynk & Co hidtil kun havde vist crossoveren 01, ville det være oplagt, at verdensnyheden i Shanghai ville være 02-modellen.
For oplagt at vise 02 før 03
- Ja, den hedder 03. Det ville være for oplagt at vise 02 nu. Så havde det ikke været Lynk & Co, sagde chefdesigner Peter Horbury, da han præsenterede den delvist bortgemte 03, der er en sedan.
02 bliver formentlig en hatchback.
Tre modeller på et år
Tidsplanen i Kina er, at 01 lanceres sidst i 2017, 02 skulle være klar til kunder midt i 2018 og 03 sidst i 2018.
01 kommer med sikkerhed til Europa, mens de to øvrige modeller er under overvejelse til eksport.
Forsinket til Europa
Ved præsentationen i Shanghai erkendte Lynk & Cos belgiske salgs- og marketingdirektør Alain Visser, at mærkets tidsplan for eksport allerede er skredet. Lanceringen i Europa ventes nu at ske i første kvartal eller første halvår 2019. Hidtil har det heddet slutningen af 2018.
Årsagen er, at det tager længere tid end forventet at få et større, fabriksejet net af showrooms etableret. Lynk & Co vil kun sælge via nettet, men vil også have udstillingslokaler i store indkøbscentre og andre centrale steder.
Først til Berlin
Berlin og San Francisco bliver de to første steder i hhv. i Europa og Nordamerika.
Lynk & Co har en ambition om at sælge 500.000 biler årligt allerede fra 2020. Det tog søsterfirmaet Volvo 90 år at nå op på det salgstal.