Målet havde været i sigte for de fleste bilproducenter et stykke tid, og målet har været kritiseret for at være for lempeligt.
Men EUs miljøargentur i København kan i hvert fald nu konstatere, at bilbranchen opnåede EU-kravene for CO2-udledning. Endda med en pæn margin i gennemsnit.
119,5 gram i gennemsnit
Nye personbiler solgt i EUs 28 medlemsstater i 2015 udleder i gennemsnit 119,5 gram CO2 pr. km i følge de officielle tal fra typegodkendelserne. Kravet var 130 gram i gennemsnit.
Udviklingen beviser, at EU-krav til bilfabrikanterne er en effektiv måde at fremme en grøn omstilling af bilparken, mener FDM.
- Samtidigt må vi dog konstateres, at klimapåvirkningen i virkeligheden er væsentlig større end tallene viser, idet bilerne jo i praksis ikke kan holde de flotte CO2-tal fra laboratorietesten. Eksempelvis har PSA koncernen selv offentliggjort mere realistiske forbrugstal, der er væsentligt højere end de officielle tal, siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.
Fra næste efterår vil den nye forbrugstest WLTP reducere forskellen mellem test og virkelighed, men der vil stadig være en forskel.
- FDM vil arbejde videre for, at de officielle forbrugstal bliver så retvisende som muligt, tilføjer Torben Lund Kudsk.
Luksusmærker klarer ikke kravene
Kun to bilfabrikker klarede ikke 2015-målet. Aston Martin og Ferrari og kan nu se frem til miljøbøder. Men de er ikke store. Ifølge branchebladet Automotive News drejer det sig for 2015 om tre mio. kr. for Ferrari og 270.000 kr. for Aston Martin.
Andre luksus- og sportsmærker er også milevidt fra de 130 gram. F.eks. ligger Porsche på 184 gram og Rolls-Royce på 331 gram, men disse kan gemme sig i moderselskabets pulje, så en VW Up bærer noget af byrden for Porsche Cayenne og Mini gør det samme for Rolls-Royce Phantom.
Desuden er andre nichemærket helt undtaget, fordi de sælger under 100.000 biler årligt i EU.
Franske mærker ligger lavest
PSA-gruppen (Peugeot, Citroën og DS) kom længst under 2015-målet. Peugeot ligger på blot 104 gram, mens både Citroën og Renault-mærket følger lige efter med 106 gram. Toyota Motor fik en fin fjerdeplads med 108 gram.
Disse mærker er dermed ganske tæt på 2021-målet, der hedder 95 gram.
Generelt anses det dog for svært og/eller dyrt for bilmærkerne at komme ned på de 95 gram, selv om elbiler og andre grønne teknologier indtil videre giver en god bonus i systemet.
Fiat, Opel, Ford og BMW skal øge tempoet
Bilproducenterne Fiat-Chrysler, Opel, Ford og BMW er blandt de, der ifølge miljøagenturet skal have mere fart på forbedringerne end hidtil for at klare 2021-målet.
Mens elbiler og opladningshybrider belønnes ganske kraftigt, kan overgangen til den nye testcyklus, WLTP, komme til at trække nogle gram den forkerte vej set fra bilproducenternes synspunkt.
Desuden er det en udfordring for bilindustrien, at dieselmotorer er kommet under pres miljø- og imagemæssigt, og da renseudstyret bliver dyrere og dyrere, ventes det, at diesel i høj grad forsvinder fra små og måske tildels mellemstore biler. Dieselmotorer er gode i forhold til lavt CO2-udslip.
SE OGSÅ: Bilfabrikker nåede første CO2-mål