Infrastrukturfondens pengekassen er tom. Det er den melding transportministeren har givet gang på gang, siden den nuværende regering trådte til og lavede et kasseeftersyn. Men reelt er det ingen nyhed. Det var præcist det samme den forrige regerings transportminister sagde i november 2011, da han tiltrådte.
Med andre ord tog det reelt kun knap tre år at afsætte 94 mia. kr. til ny infrastruktur. En tredjedel til vejene, to tredjedele til jernbanen. Udmøntningen af de mange penge kan stadig ses. Entreprenørmaskinerne snurrer endnu på de store motorvejsbyggerier rundt om i Danmark. Men kun lidt endnu. For når snorene til anden etape af Kalundborgmotorvejen og broen over Roskilde Fjord klippes i 2019, er alle større vejbyggerier færdige. Bortset fra en etape af Næstvedmotorvejen.
LÆS MERE: Danmark løber tør for vejbyggerier om få år
Passive politikere
Infrastrukturfonden kom til verden med det store trafikforlig i januar 2009, den såkaldte aftale om en grøn transportpolitik. Den indeholdt også en række aftaler om at der skulle indføres rullende planlægning, hvor parterne løbende skulle mødes og prioritere nye projekter. Med en tom pengekasse er der dog ikke så meget at mødes om – og dog.
I FDM undrer vi os over politikernes passivitet på transportområdet. Vi har fuld forståelse for. at der er kommet uforudsigelige omkostninger for samfundet som fx følge af flygtningesituationen, og at den lave oliepris har fået togfondskolossens lerfødder til at vakle. Men der er naturligvis penge, og grundlæggende er det jo et spørgsmål om prioritet.
LÆS MERE: Går den nye regering nye veje
Tænk langsigtet
Selvom pengene er små lige her og nu, bør det ikke være undskyldning for at sidde på hænderne. Danmark har brug for en langsigtet investeringsplan for infrastrukturen. FDM har en klar forventning om, at der i regeringens 2025-plan over Danmarks fremtidige økonomi findes råderum til fremtidige investeringer i infrastruktur. Ikke mindst i vejene, der jo trak det korteste strå i trafikforliget i 2009. Uden en effektiv og tidssvarende trafikal infrastruktur bliver det vanskeligt at sikre fremtidig økonomisk vækst.
Lav de små vejprojekter her og nu
Mens vi venter på regeringens plan, er der dog intet til hinder for, at trafikpolitikerne mødes og drøfter, hvad der er muligt her og nu. FDM opfordrer til, at der ses på de mange små projekter, der ikke koster alverden, men som har en stor værdi for samfundet. Det er eksempelvis optimering af trafiksignaler, herunder ikke mindst i samspillet med de kommunale veje som skal aftage statsvejens bilstrømme. Det handler også om at se på afkørsler, der ofte er med til at give ellers flydende motorveje propper. Der findes en lang række små projekter, som hidtil åbenbart har været for små for politikerne. Begynd med dem, mens vi venter på et overblik over det økonomiske råderum frem mod 2025.
LÆS MERE: Nye tider - nye veje