Første familie øver sig på selvkørende fremtid

Volvo er klar til sende 100 selvkørende biler ud i almindelig trafik. Og det er almindelige mennesker, der skal bruge bilerne til daglig kørsel.

Volvo Cars adm. dir. med den første 'selvkørende familie'.
Nyt om biler

Teknikken til selvkørende biler gør store fremskridt, men det er også vigtigt at vide, hvordan menneske ombord synes om det, og hvordan de bruger teknikken.

Derfor sender Volvo om kort tid de første 100 XC90 med selvkørende funktion ud i trafikken i Gøteborg. Og det bliver almindelige bilister, der skal bruge bilerne.

Paula og Alex Hein samt deres to voksne døtre Filippa og Smilla skal nu bruge en selvkørende XC90 i Gøteborg-området. Det fremgår ikke, om døtrene har kørekort og også skal bruge bilen. Fotos: Volvo
Paula og Alex Hein samt deres to voksne døtre Filippa og Smilla skal nu bruge en selvkørende XC90 i Gøteborg-området. Det fremgår ikke, om døtrene har kørekort og også skal bruge bilen. Fotos: Volvo

Første familie klar til at blive kørt

Den allerførste familie har Volvo nu præsenteret. Familien Hain skal bruge Volvo’en til daglig kørsel i Gøteborg-området, hvor et mindre net af firesporede veje rundt om og gennem byen er godkendt til helt selvkørende kørsel.

Personen bag rattet må f.eks. læse avis under kørslen, men skal med et vist varsel kunne overtage kontrollen. Det er uvist, hvor lang forberedelsestid føreren får, men formentlig i omegnen af et halvt minut.

Et display viser, hvor langt, bilen endnu kan køre af sig selv på den indtastede rute - her 800 meter. Hvis man selv vil overtage nu, skal man tage fat i begge betjeningsgreb foran rattet.
Et display viser, hvor langt, bilen endnu kan køre af sig selv på den indtastede rute - her 800 meter. Hvis man selv vil overtage nu, skal man tage fat i begge betjeningsgreb foran rattet.

Niveau 4-biler

Volvos forsøgsbiler er selvkørende på niveau 4. Det vil sige, at de skal kunne klare alle situationer på den godkendte vejnet. Reagerer føreren ikke på alarm om, der er problemer, vil bilen selv sørge for standse i vejsiden.

- Målet med Drive Me-forskningsprojektet er at finde ud af, hvordan vi giver bilisterne et bedre liv og samtidig gør noget godt for samfundetiger Henrik Green, chef i Volvos afdeling for forskning og udvikling.

SE OGSÅ: Den selvkørende bil er klar

På det hvide vejnet kan og må Volvo-bilerne køre helt selv. Det er firesporede veje, nogen steder med motorvejsstandard, og ingen steder er fartgrænsen over 80 km/t.
På det hvide vejnet kan og må Volvo-bilerne køre helt selv. Det er firesporede veje, nogen steder med motorvejsstandard, og ingen steder er fartgrænsen over 80 km/t.

Hvordan føles det at køre i en selvkørende bil?

- Vi vil lære mere om, hvordan mennesker har det med at slå det autonome system til og fra, hvordan det føles at køre en selvkørende bil, og hvad de bruger tiden til i bilen, når den kører dem til og fra deres destination.

Volvo vil også etablere tilsvarende forsøg med 100 biler i London og 100 i en kinesisk by.

Volvoerne har et væld af sensorer, som er mere diskret integreret i bilen end f.eks. Ubers Volvo-biler og Googles. I panelet her sidder bl.a. en lidar - det mest præcise udstyr til at vurdere omgivelserne.
Volvoerne har et væld af sensorer, som er mere diskret integreret i bilen end f.eks. Ubers Volvo-biler og Googles. I panelet her sidder bl.a. en lidar - det mest præcise udstyr til at vurdere omgivelserne.