Syv bilnyheder af vidt forskellig slags er nu sendt i finalen om at blive Car of the Year 2018, årets bil i Europa. Og der er overraskelser - både blandt de, der kom med, og de, der ikke gjorde.
Alle årets bilnyheder er blevet testet, målt og analyseret i flere måneder, og blandt 37 mulige kandidater har den 60 mand store jury fra hele Europa udvalgt de syv finalister.
De syv finalister
- Alfa Romeo Stelvio
- Audi A8
- BMW 5-serie
- Citroën C3 Aircross
- Kia Stinger
- Seat Ibiza
- Volvo XC40
Læs mere: Seks fine biler dyster om Årets Bil i Danmark
Det er alle biler, der har vist særlige egenskaber, og som på denne måde har formået at køre forbid de øvrige kandidater. Eneste danske jurymedlem er Søren W. Rasmussen fra FDM, og han giver her en kort karakteristik af de syv finalister.
Alfa Romeo Stelvio
Dette er den italienske fabriks første SUV, og med teknik fra den vellykkede Giulia har fabrikken formået at skabe en flot og ganske sportslig SUV. Bilen har meget dynamiske køreegenskaber, og det vil en del elske, mens nogle nok vil synes, at det er for meget af det gode.
Audi A8
Den nye luksuslimousine fanger to nye tendenser. Den leverer indbygget hybridteknik i de fleste versioner, ligesom det er første serieproducerede bil, der kan leveres med en selvkørende funktion på niveau 3. Bilen er i øvrigt spækket med udstyr, der afspejler biludviklingens nyeste landindvindinger.
BMW 5-serie
Den store tyske familie- og firmabil forlænger den udvikling, fabrikken i mange år har mestret. 5-serien fås i et hav af varianter og motorversioner, der bl.a. inkluderer opladningshybrider. Kørekomforten er enorm, men i visse af udgaverne er det gået lidt ud over dynamikken.
Citroën C3 Aircross
Den lille crossover byder på fest og farver i sjælden grad, og det har juryen belønnet. Aircross kan ikke noget, som vi ikke har set før, men det den kan, gør den godt og på en måde, så man ikke kan undgå at blive glad. En billig og oplagt kandidat til den eftertragtede titel.
Kia Stinger
Valget af de syv finalebiler er samtidig et fravalg af mange andre.
Vi har aldrig før mødt en så velkørende og underholdende bil fra Korea, og selv om bilen hverken byder på miljørigtige løsninger eller nytænkende design, er den rå og basale køreglæde nok til at køre Stinger direkte i finalen – nok overraskende for en del.
Seat Ibiza
Den lille spanske charmør er fætter til VW Polo, og blandt de to, var det altså Ibiza, der trak det længste strå. Designet er flot, teknikken er magen til den i Polo, og sikkerhedsniveauet er allerede testet til topkarakter. Søsterbil til Ibiza er den noget højere Arona, og det er dybest set en overraskelse, at det blandt de to var Ibiza, der gik i finalen.
Volvo XC40
Den nye livsstilsbil fra Volvo er kørt direkte i finalen efter at juryen deltog i en omfattende test få dage før afstemningen. Med et spændende design, en skarp pris og en god pladsudnyttelse er den lille Volvo klar til at fortsætte kampen om den eftertragtede titel. En hybridudgave dukker senere op.
Læs mere: Årets bil i Europa: Peugeot 3008
Gode biler fravalgt
Valget af de syv finalebiler er samtidig et fravalg af mange andre. Således kom ingen af hele tre VW-modeller, Polo, T-Rock og Arteon, i finalen. Det samme kan siges om Opel, der også stillede med tre kandidater. Og feltet af de mange nye små crossovers fik tilsammen kun én repræsentant i finalen, nemlig Citroën C3 Aircross.
Med annonceringen af de syv finalister er der samtidig givet grønt lys til mere testarbejde, hvor juryen nu skal se bilerne efter i krogene endnu en gang. Først efter en stor test af alle syv biler i januar skal der tildeles point, og den del af processen gøres færdig lige op til den store biludstilling i Geneve i begyndelsen af marts, hvor vinderen af titlen ’Car of the Year 2018’ offentliggøres mandag den 5. marts.