Hver tredje kender ikke sine rettigheder

Forbrugernes kendskab til deres rettigheder, når de køber varer, kan være bedre, viser undersøgelse. Danskerne er dog bedre end sine europæiske medborgere.

Illustration: FDM
Bilist

Forestil dig at et nyt køleskab, som du har købt for 18 måneder siden, bryder sammen uden fejl fra din side. Du har ikke købt nogen udvidet garanti. Har du ret til at få det repareret eller erstattet gratis?

Svarmulighederne var ”ja”, ”nej” og ”ved ikke”, i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens årlige forbrugerindeks for 50 danske markeder og produkter.

71 procent svarede korrekt, at de har ret til at få et køleskab refunderet eller repareret gratis – ud fra de forudsætninger, der er i spørgsmålet. Blandt de 15-24-årige svarede kun 62 procent rigtigt, og det var dermed den aldersgruppe, hvor færrest kender reglerne.

Købeloven giver forbrugerne to års reklamationsret, som indebærer en række løsningsmuligheder, hvis en vare har en mangel.

LÆS MERE: Garanti og reklamationsret

Få hjælp til dine rettigheder

I gennemsnit svarede 67 procent rigtigt på spørgsmål om deres forbrugerrettigheder. Foruden reklamationsretten var der spørgsmål om fortrydelsesret og rettigheder ved mangelfulde varer eller varer, man modtager uopfordret.

– Når hver tredje forbruger ikke har styr på deres rettigheder, så risikerer de at snyde sig selv. Det ser vi f.eks. ved bilhandler eller reparationer, hvor folk indimellem kommer i klemme, fordi forhandlere og værksteder forsøger at slippe for deres forpligtelser, forklarer Per Alkestrup, juridisk chef i FDMs Rådgivning.

LÆS MERE: Tilliden i bund til brugte biler

Han opfordrer derfor til, at man altid kontakter FDM, hvis man er i tvivl om sine rettigheder.

LÆS MERE: Kontakt FDM

I sammenligning med ni andre europæiske lande (Sverige, Finland, Tyskland, Storbritannien, Finland, Holland, Frankrig, Italien og Norge) har de danske forbrugere gennemsnitligt bedst kendskab til forbrugerrettigheder.

LÆS MERE: Købeloven