Det er ikke altid, at bilforhandleren og forbrugeren taler samme sprog. Få hjælp til at oversætte nogle af bilforhandlerens smarte vendinger
Reklamationsret
Det siger sælger:
Bilen sælges som beset, uden reklamationsret
Det opfatter forbrugeren:
Så kan jeg nok ikke klage bagefter
I virkelighedens verden ?:
Bilen har nok så mange og alvorlige fejl, at forhandleren er klar over, at han kommer til at tabe penge på handlen, hvis han skal sælge den på almindelige (og lovlige) vilkår. Køb aldrig en bil hos en forhandler, som forsøger at begrænse din ret til at reklamere.
Det siger loven:
Det er ulovligt og dermed også ugyldigt, hvis en bilforhandler begrænser forbrugerens reklamationsret. Forbrugeren har altid to års reklamationsret
efter købeloven.
Kun en ejer
Det siger sælger:
Det er en en-ejers bil.
Det opfatter forbrugeren:
Bilen har kun haft en og samme bruger, siden den var ny. Bilen er derfor blevet kørt pænt.
I virkelighedens verden ?:
Første ejer kan være et udlejningsselskab, politiet eller en køreskole. Bilen kan derfor have haft et stort antal brugere og behøver ikke nødvendigvis at være blevet kørt pænt. Oplysning om, at der kun har været en ejer er intet værd, medmindre du oplyses om, hvem første ejer var.
Det siger loven:
Forhandleren har kun lovet, at der kun var en ejer. Det er derfor ikke en mangel, at der har været flere brugere. Forhandleren skal oplyse, hvis bilen har været benyttet som udlejningsbil, af politiet eller i en køreskole.
HENT: FDMs slutseddel til bilforhandleren
Kilometer på literen
Det siger sælger:
Brændstofforbruget er 25 km/l.
Det opfatter forbrugeren:
Bilen kan, ved almindelig kørsel, køre 25 kilometer på literen.
I virkelighedens verden ?:
Her refererer bilforhandleren til den såkaldte ECE-norm, som angiver en højst teoretisk mulighed ved optimale forhold, som aldrig forekommer ved normal kørsel. Regn ikke med, at du kan få bilen til at køre så langt på literen, som ECE-normen angiver. I bedste fald skal der trækkes 15-20 pct. fra.
Det siger loven:
Det er endnu uafklaret, om bilforhandleren ved at oplyse om brændstofforbrug ifølge ECE-normen reelt har lovet forbrugeren, at dette er opnåeligt.
Servicebog
Det siger sælger:
Servicebog? Ja!
Det opfatter forbrugeren:
Bilen har overholdt alle serviceeftersyn.
I virkelighedens verden ?:
Forhandleren er formentlig ret sikker på, at der engang har ligget en servicebog i handskerummet. Men den har ikke nødvendigvis været stemplet. Forhandleren kan muligvis ikke finde servicebogen, når du henter bilen, men han skal nok lede efter den og sende den til dig bagefter. Forlang at se en udfyldt servicebog, inden du køber bilen.
Det siger loven:
Løfte om servicebog giver kun mening, hvis alle serviceeftersyn er overholdt.
Nysynet
Det siger sælger:
Den er nysynet!
Det opfatter forbrugeren:
Bilen er 100 pct. fejlfri
I virkelighedens verden ?:
Bilen er sikkert synet inden for de sidste to år. De fejl, der blev fundet ved synet, er ikke nødvendigvis rettet i mellemtiden. Et syn omfatter efter fejl af betydning for lovligheden og færdselssikkerheden. En bil kan derfor have mange fejl og alligevel blive synet. ?Nysynet? er en oplysning af meget tvivlsom værdi.
Det siger loven:
Bilen skal være synet for nylig, formentlig inden for de seneste tre måneder.
LÆS MERE: Nysynet betyder ikke fejlfri
Ingen rust
Det siger sælger:
Den er rustfri.
Det opfatter forbrugeren:
Bilen har overhovedet ingen rust.
I virkelighedens verden ?:
Bilen har sandsynligvis endnu ikke så alvorlige gennemtæringer, at den ikke kan liste igennem syn. Forhandleren kender i hvert fald formentlig en synshal, som sagtens kan få bilen godkendt. Forlang at få bilen undersøgt på et FDM-testcenter inden køb, så du kender bilens reelle tilstand.
Det siger loven:
Hvis sælger faktisk siger ?rustfri?, må bilen ikke have nogen rust, bortset fra i det helt bagatelagtige omfang.
Kilometergaranti
Det siger sælger:
Jeg giver kilometergaranti!
Det opfatter forbrugeren:
Det er 100 pct. sikkert, at bilen ikke har kørt mere end oplyst.
I virkelighedens verden ?:
Forhandleren aner ikke, hvor langt bilen i virkeligheden har kørt, og han har kun noteret det, der står på kilometertælleren og/eller det, som tidligere ejer har oplyst ham. Vær kritisk og skeptisk, særligt ved påfaldende lave kilometertal. Forlang dokumentation i form af udfyldt servicebog.
Det siger loven:
Hvis du kan bevise, at bilen har kørt længere end oplyst, kan du drage forhandleren til ansvar.